View Single Post
Old 15-08-2008, 20:37   #34
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

OBB 85 Re: Til BKK med Egyptair. Ny Star Partner

MS786/14aug FRA-CAI B737-800 SU-GCN Sete 9K

WOW .. hvilken positiv overraskelse denne nye stjernen på STAR himmelen var!
Det hele startet godt med dedikert innsjekk for Business og Star Gold medlemmer, en innsjekkskranke som ikke hadde noen i køen, mens økonomikøen var langt som et vondt år. Effektive og hyggelige LH-ansatte stod for denne tjenesten.
Jeg kom rett fra et møte på flyplassen, og sjekket inn knapt 40 min før avgang, slik at det ble ikke tid til noe loungebesøk denne gangen, noe som kanskje er like greit på FRA, hvor LH sine lounger ofte er helt fulle.
Sikkerhetskontrollen gikk greit, bortsett fra at de lurte fælt på hvorfor jeg hadde med to PC-er( skulle ha med den ene som ny backupmaskin på vårt kontor i Thailand), men slapp da gjennom etter å ha forklart akkurat den saken.
Langt å gå helt ut til gate B26, og boarding hadde startet når jeg kom så langt, slik at jeg fulgte køen og gikk rett ombord
Der ble jeg møtt av 3 store smil, hvor besetningen var veldig imøtekommende med å vise meg til rett sete( på rad 2) og de kunne opplyse at setet ved siden av meg nok ville forbli tomt ettersom jeg hadde Star G-kort !! Her var de informert tydeligvis. Dette stemte jammen også, og jeg tror faktisk at dette var det eneste tomme setet på hele turen.
MS har etter hva jeg har klart å finne ut nesten helt nye 737-800, og dette flyet framstod som veldig nytt, rent og pent.
De har 4 rader med 2+2 konfiguarsjon, men brede og myke stoler, som slår SAS og LH sine langt ned i støvøene når det gjelder komfort.
Full IFE har de også, med "Video on demand" , slik at det var mulig å stoppe filmen underveis. Til og med strømuttak for laptop hadde de fått på plass, slik at her var det bare WIFI som manglet.

Kapteinen kom på PA noen minutter før oppsatt rutetid med meldingen om at vi ville få mellom 20 og 30 min forsinkelse grunnet avgangsrestriksjoner på FRA. Dermed startet kabinbesetningen med en runde service i ventetiden.
Hot-towels ble tryllet fram, og de kom med velsmakende juice-coktail til alle foran gardinen, selvsagt serevert i skikkelig glass og ikke plastglass.
Et veldig godt førsteintrykk var skapt!

Når 20 minutter var gått, startet den sedvanlige sikkerhetsinstruksjonen, i dette tilfellet over IFE-anlegget, på arabisk, engelsk og tysk. Det mest kuriøse er kanskje den siste delen av dette, som er en arabisk bønn, som etter hva jeg oppfattet av mine medpassasjerer er Islams "Fadervår". De som kunne arabisk fulgte i alle fall denne bønnen høylytt, slik at jeg tenkte at om Allah vil så går nok denne turen aldeles utmerket. Så var det bare å håpe at pilotene også gjorde SIN del av jobben for at vi skulle få en trygg tur.

Setene var som bildet nedenfor viser brede, myke og i stoff med skinndetaljer. Etter min mening stilfullt og behagelig.

Ca 15 minutter etter takeoff startet serveringen, som er en av de bedre jeg har opplevd på en 737-800 0g på en såpass kort flygning (4:10).
Det hele startet med en forrett bestående av salat med valgfri dressing som de hadde i skål som ble servert etter ønske, lakse, reke og potetsalat, samt varme rundstykker og ostefat til.
Ettersom EgyptAir er helt alkoholfritt tenkte jeg at jeg skulle prøve alkoholfritt øl, og det var slettes ikke ille. Minnet mye om Munkholm.
Alt ble servert på skikkelig porselen, som bærer MS sin nye logo og profil, slik at her har de satset på et gjennomført produkt på Europarutene sine.

Til hovedrett var det 3 valg. 1 biffrett, en fiskerett og en kyllingfilè på pastaseng, som jeg valgte. De kom med hovedretten på egen tralle som man kunne velge fra, og dermed kunne man se maten før den ble valgt.

Etter hovedrett vanket det dessert med kaffe, pluss sjokolade.
Alt i alt tok matseansen godt og vel en time, og de ryddet av individuelt ettersom man ble ferdig, og de 2 unge kvinnene og den noe eldre mannlige purseren hadde en veldig fin stemning seg i mellom, som smittet over på hele kabinen.
Når all servering var overstått kom purseren bort og lurte på jeg var fornøye med mat og service, noe jeg ikke kunne legge skjul på at jeg virkelig var. Snakket litt med ham, og det kom fram at de var fryktelig stolte av sitt nye produkt, som ble veldig oppgradert i forbindelse med at de kom med i STAR. Dette med STAR opptok ham mye tydeligvis, og han kunne fortelle at dette hadde medført en skikkelig vitamininnsprøyring i hele selskapet.

Mett og fornøyd valgte jeg å lete meg fram til en film som jeg så ferdig før jeg slumret litt mot slutten av flyturen.
Landingen i Cairo var det ikke noe å utsette på, men da vi kom ut der var det slutt på den blankpolerte opplevelsen ombord.
De har ingen flybroer der, heller ikke i den nye terminalen.
Det kom en egen buss og hentet den lille gruppen i business, og vi ble kjørt i syv lange og syv brede før vi kom til en "ankomstterminal" hvor det var bagasjeutlevering og passkontroll/ salg av Visum for de som skulle inn i Egypt. For oss som skulle i Transfer ble vi geleidet inn i et lite avlukke, hvor vi ble bedt om å vente for ny transport til den nye terminalen!
Etter ca 15 minutter var det klart for transport videre med en sliten buss uten A/C. 32 varmegrader kjentes godt de ca 10 minuttene denne turen tok. Endelig framme i den nye terminalen var det ny sikkerhetskontroll, hvor det ikke var snakk om å ta ut lapotop eller toalettmappe, slik at denne gikk fort og greit. Jeg fant raskt fram til EgyptAir sin Lounge som var helt oppunder taket, og med god A/C og godt utvalg av arabiske småretter og mineralvannn.
Alt i alt en utrolig bra flyreise med superb servering og service, og et bakkeprodukt som de fortsatt har et stykke igjen før det noe uorganiserte kaoset framstår som godt;-)
Velkommen blant stjernene !
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	14aug08 MS786 FRA.jpg
Views:	164
Size:	83.3 KB
ID:	19383   Click image for larger version

Name:	14aug08 MS786 sete2F.jpg
Views:	229
Size:	77.5 KB
ID:	19384   Click image for larger version

Name:	14aug08 MS786 IFE.jpg