Re: Nettstedet med de billigste flyreisene
Sorry, dårlig formulert innlegg av meg. CK forklarer det litt og jeg skal gjøre et bedre forsøk:
Når en søkemotor søker på ledige plasser på et flyselskap (polling) så må flyselskapet betale en liten sum for hvert søk til bookingsystemselskapet (GDS). Om da f eks en nettside har veldig mange søk, men det blir få bookinger ut av det, så begynner denne agenten å koste mer enne det smaker for flyselskapet. Det kan resultere i at flyselskapt stenger ute den agenten fra de laveste prisene, totalt eller på noen annen måte reagerer mot dem.
Måten å gå rundt dette på er å spare (cache) priser fra tidligere søk sånn at den prisen du får opp når du søker på nettet er ikke nødvendigvis et helt ferskt og oppdatert søk, men kanskje en pris som var ledig for en tid siden for å unngå polling. Om den prisen nå ikke lenger er ledig, og du prøver å booke den, så vil du få en eller annen feilmelding.
Og derfor er denne undersøkelsen av lav verdi, men mindre vi snakker om gjennomførte kjøp. Men det tviler jeg m-e-g-e-t sterkt på at det er.