View Single Post
Old 21-07-2008, 19:56   #14
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: SAS aksjen opp 14 % i dag

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
Det jeg ser er at NAX har en haug med B733 og få B738, CNO har stort sett B736/7/8 og noen 734/5. Jeg er rimelig sikker på at det tar mange år før NAX har en mer moderne flåte enn CNO. At de en gang i verden vil ha en flåte fri for 733 tviler jeg ikke på, men det vil ta noen år og jeg blir ikke overrasket om CNO kvitter seg med sine 4 og 500 før NAX kvitter seg med sine 300. Jeg har problemer med å se at SAS ikke har en bedre 737 fåte enn NAX. Når det gjelder ant fueltørste MD8x i de to selskapene vet jeg ikke nok.
Jeg leser ikke uttalelsen som at de har en mer moderne flåte, men at de kommer til å få. Noe annet ville jo være rart, for alle som føler Norwegian må klare å lese kvartalsrapporten som sier at 6 av 54 er levert, men man skal jo aldri si aldri.

Quote:
At SAS i tillegg har masse opsjoner på kjøp av Jet A1 er jo knall for dem og gjør dem bedre rustet på kort sikt enn NAX etter min mening. NAX har mindre cash, SAS-Norge har bedre fly og opsjoner på billig drivstoff. For meg virker det som om hvertfall SAS-Nok(CNO) er bedre rustet enn NAX. NAX må ut å skaffe penger, det svir i dagens marked.
Omfanget av hedging til SAS finner man i kvartalsrapporten for Q1:

Q3 2008
22% opsjoner med snittpris 881 USD/ton
10% swap med snittpris 702 USD/ton
5% three way 800 USD/ton
= 37% med snittpris 821 USD/ton

Q4 2008
30% opsjoner med snittpris 827 USD/ton
13% swap med snittpris 829 USD/ton
= 33% med snittpris på 827 USD/ton

Q1 2009
23% opsjoner med snittpris på 883 USD/ton
8% swap med snittpris på 773 USD/ton
= 31% med snittpris på 854 USD/ton

Med dagens oljepris gir jo dette en hyggelig besparelse, men den tar ganske snart slutt.