View Single Post
Old 13-07-2008, 11:11   #1
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

SAS "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

I løpet av sommeren skal jeg prøve å skrive ned rapporten vår (DC-8-63 og min) mor skrev hjem til Nordstrands Blad i 1958/59. Som flyvertinne fikk hun oppleve mye og heldigvis har vi noe nedskrevet...

Her kommer første del:

"Da ruteflyet fra Geneve tidlig om morgenen 1. januar kretset over Teheran for å starte innflyvningen til Persias hovedstad var kl. 1/2 4 norsk tid og fra luften så den ut som byer flest. Kanskje litt ferre lys og reklame enn man er vant med fra europa. Det var i soloppgangen og byen lå der i et svakt rosa skjær med de mektige fjell i bakgrunnen med høyder opptil 6500m. Med den egenartete arkitektur som preger østens byer følte jeg meg plutselig langt fra Norge. Kl. var 6 om morgenen lokal tid og etter å ha fløyet hele natten, følte ingen av besetningen seg opplagte til å feste inntrykk, likevel satt vi som ikke hadde vært der før med et forholdsvis våkent blikk.

Vel innsatllert i huset som SAS leier, var det bare å gå på hodet i seng for å få noen timers søvn før vi begynte sight-seeingen for alvor.

Vanligvis bor vi alltid på hotell på utestasjon, men meget på grunn av de mindre bra hygeniske forhold og delvis redslen for dysenteri hadde løsningen i Teheran blitt å leie en enebolig med kokk og stuepike som fast inventar. Kokken fortjener faktisk en liten omtale for seg. Han var en liten tettbygd kar på 1,40 m. høy og minnet om våre norske samer i utseende. Hans navn var såpass besværlig å huske og uttale at han ble med en gang døpt til Same-Jakki og dette navn lød han fra første stund. Han var til daglig iført stor hvit kokkelue og forkle. Det å være kokk i et privat hus regnes for å være ualminnelig fin stilling i Teheran. Så jeg regner det ikke for usannsynelig at han gikk til og fra huset iført dette utstyret for å vise seg frem.

Etter 5 timers velfortjent søvn ble vi hentet i bil av en persisk general, som det kanskje finnes 300 av. Han hadde vært passasjer med oss fra Geneve og tilbød seg allerede på et tidlig tidspunkt ombord å vise oss det han mente vi skulle se."

Fortsettelse følger...
EB is offline   Reply With Quote