View Single Post
Old 05-07-2008, 19:17   #17
HansJ
ScanFlyer Silver

HansJ's Avatar

Default Re: En oppgave/utfordring til HansJ...

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Dessverre tror jeg MDD ikke ville ha klart seg, MD-11 ble "drept" av et internt opplaeringsystem i MDD - TQMS som stod for Total Quality Management System - men som fort blant de ansatte ble omdoept til Time to Quit and Move to Seattle....ingen tvil om at maskinene fra Long Bearch utrolig godt konstruert, men MDD slet med gamle produksjon systemer, tungvinte og dyre prosedyrer...og ikke minst Harry Stonecipher som CEO.....Ta fornavnet hans og de fem foerste bokstavene i etternavnet...
Tyvärr är det nog den bistra sanningen. Problemen började väl på allvar när DC-10 fick flygförbud 1979. MD-11 blev försenad och levde inte upp till specifikationen. Hur det var på miitärsidan vet jag inte mycket om, men så vitt jag vet var det den delen Boeing väldigt gärna ville ha.

Någonstans har jag läst att reaktionen bland McDonnell Douglas-anställda som gjorde ett studiebesök i fabriken hos Boeing på 90-talet var ungefär "Wow, så modernt! Så nya verktyg ni har och vilken bra arbetsmiljö!". Skillnaden mellan Seattle och Long Beach var tydligen väldigt stor.

Last edited by HansJ; 05-07-2008 at 19:20.
HansJ is offline   Reply With Quote