Når du først skal ha en payware 737, for all del kjøp deg Wilco 737 og lær deg å fly classic. Greit nok PMDG er et flott nybegynnerfly, men Wilco 737 er så eevig mye bedre simulert! Jeg orker ikke en gang nevne fordelene, de er så mange

Med en gang jeg hadde min første flytur med Wilco 737 ble jeg storforelska og PMDG ble forkastet fort som f, nå er det eneste av PMDG jeg har inne en 747
EDIT: Kan jo svare på orginalspørsmålet i posten og

Det jeg ser når jeg sitter på klapp med
SAS 737 er at de normalt sett climber ut fra flyplassen på (røft anslått) alt mellom 2500-4000ft/m, alt avhengig av vekt, vær og vind. Noen tusen fot opp flater de ut og akselererer opp til 250kts før de fortsetter climb på en rundt 2500-3000ft, flater ut FL100, akselererer videre til litt over 300kts og fortsetter i nogenlunde samme climbrate (+/-. Classic, NG, de-rate, vær, osv, mange faktorer å ta hensyn til). Når de descender fra cruise ligger de gjerne på en 3000ft/m et godt stykke nedover flightlevlene. Når de går under FL200 er det litt forskjellig, men alt mellom 1700-2700 er det jeg har sett. På FL100 går en vanligvis til 250kts or below før man fortsetter, og da er det veldig variabelt med tanke på høyde, vekt, distanse osv, noen ganger har de god distanse og synker rolig, andre ganger smeller de opp spoilers og gjør nærmest et stup på en 2500-3000ft/m. På approach har de gjerne en alt mellom 700 og 1900 ft/m, for her begynner de å sette ned fart, og jo saktere fart jo mindre ft/m. Når de ligger på f. eks. ILS og har startet å sette klaffer ligger de ofte en 600-1000ft/m, alt ettersom hvor mye flaps og hvor høy fart. En fin touchdown ligger sånn rundt regnet på 140-300 ft/m (det kan være sagt det at shocks på hjula til 737'n tåler gjerne en 2000ft/m eller noe sånt, dog dette blir ekstremt ukomfortabelt og kan skade folk og fe, eventuelt folk og kolli). Når du sitter som pax på en eller annen 737 og synes at "jøss, dette ble jo en silkemyk landing" har det vært en rundt 150-200 ft/m kan jeg tenke meg
En siste huskeregel kan være "3-regelen". Hvis du er usikker på distanse vs høyde kan du tenke slik: finn distanse: gang FL med 3. Finn høyde: del distanse på 3. Eksempel: du starter descend mot en flyplass som ligger ved havet, og vil intercepte ILS på 3000ft. Hvor langt ut må du intercepte for å treffe glideslope? 3000x3=9000, ta bort de tre nullene bak (altså FL140 blir i et tilsvarende regnestykke tallet 14, 5000ft blir tallet 5, osv), dvs 3x3=9, sånn ideelt sett skal du ligge på 3000ft 9nm ute, men siden ILS er forskjellig kallibrert, med tanke på vinkel osv er det lurt å safe med å establishe et par nm lengre ut (11-12nm). Denne regneformen er egner for ikke bare å finne intercept-point på ILS, men alle salgs høyder for å få en kurant descend. Nytt eksempel: Hvilken høyde vil du ideelt være 18nm fra flyplassen? 18 / 3 =6, legg til 000 (her gjør en motsatt det du gjorde i det andre regnestykket) og svaret er: 6000ft.
Håper dette ikke ble alt for mye inviklede greier å svelge over, jeg sitter å kjeder vettet av meg og skal først ut i kveldinga :P