View Single Post
Old 23-06-2008, 21:42   #70
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: Hva skjer nå? Har vi sett dette før? Hva nå?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Uansett - nå har det vært stille fra ham en god stund........
Det er ikke bare å fote seg IT-messig i bushen, og dagen ble noe mer kaos enn planlagt.

I utgangspunktet våknet jeg tidlig og hadde god tid, men så greidde jeg å sovne av igjen og så ble jeg vekket av MAF som flyr rundt i bushen her med ymse Cessna og annet smått om at det var nok en gang omlegging i timeplanen. Så langt har jeg fått beskjed om oppmøte 10:00, 12:00 og 12:30, men nå plutselig var det bare "ASAP".

Så i hu og hast ble tingene mine pakket ned, jeg sjekket ut og på tvers av Nairobi i en drosje som hadde gidd EU-kontrollører mareritt. Ikke nok med det men mannen i sete 0B begynner med en enorm detour fordi han må få nye forsikringspapirer på bilen som er utgått. Men han lover å gi ekstra på. Betyrggende.

Vel fremme med Wilson Airfield var det verken lov eller tid til kamera, men den har etter sigende gått fra å være Afrikas travelste flyplass i antall bevegelser til å være verdens travleste GA-flyplass i følge lokale helter. At lite av flyene her er nyere enn fra 1970 og mye av det kommer mer østfra enn vestfra gjør at jeg skulle gjerne betalt noen store lapper for å fått med meg guide, bil og noen minnebrikker... men viser du stort kamera her er du langt nærmere å få helt gratis AK-47.

Det viste seg at flyet mitt hadde allerede gått fra MAF sin hangar og at når var de i tollen (som er 3 skur bortemfor), og med noe travel backtracking med taxi så ble jeg og nesten 50kg baggasje flyttet og igjenforent med en kjent pilot fra sist gang. Det viste seg at vi skulle være èn pilot og to pax i en C208 Caravan, så takeoff var veldig fort overstått, etter den alltid gjeldende bønnen før avgang som MAF foretar. Betyrggende saker.

Fra Nairobi flyr vi ned til Kilimanjaro (NBO-JRO) som må være den mest selvhøytidelige flyplassen i hele verden. Her går det 10 småfly for dagen og kansje 2-3 store, og den er til de graderoverbemannet, og gud nåde den som tråkker på feil side av en strek eller går inn feil dør. Internasjonal og domestic ankomst er to dører ved siden av hverandre, og kommer inn i samme rom, men mannen med AK'en på innsiden sørger for at det er ikke tvil om at du skal inn rett dør. Jeg har observer effekten av å gå inn feil dør og det var visst veldig krise.

Vel ombord etter immigrasjon (ut så ut av terminalen og inn på domestic-siden for å komme tilbake til samme rom og ut døren vi ike fikk gå inn i sted) så er det ca 1 times flytur utover til Haydom (alternativt stavet Haidom for de som vil leke med Google Maps, eller yr.no), og landingen foregikk uten at en eneste ku, geit eller andre innfødte ble skadet.

Og siden det har jeg løpt rundt på campus her og hils og meldt min ankomst, samt begynt på joben, og sendt folk til handling så jeg har litt mat til i morgen, etc. I morgen lover jeg å ta de få bildene som er vedt noe ut av kamera og få de online, men nå, etter en 18 timer dag, så har jeg lyst å køye. Og ellers er detjo bra liv i spekulasjonene her om hvor turen skal videre, men det har vi jo god tid å finne ut av.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote