View Single Post
Old 21-06-2008, 14:38   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Interkontinentalt

Her i Europa skaper interkontinentalt et problem med definasjonen av et kontinent som et stort, sammenhengende landområde bare avgrenset av havområder (fra latin terra continens – sammengende land). Og hvis en tar denne definisjonen så er det bare flyturer fra Europa til Amerika, Oceania (Australia/New Zealand) og Antarktis som innebærer at de er interkontinentale - Europa, Asia og Afrika er et naturlig sammenhengende landområde (Suez-kanalen er menneskelig skapt og dessuten er det ikke et havområde). For amerikanerne er det et mer naturlig begrep derimot, med sine to store hav på begge sider.

Det er vel ikke uten grunn at de fleste av oss benytter begrepene kortdistanse, mellomdistanse og langdistanse. Hvor grensene går mellom disse er ikke absolutte.

Siden DY ble dratt inn i bildet her, så har de bare materiell i dag til å fly kort- og mellomdistanse på direkteflighter. Med tankstopp klarer de fleste selskaper i dag å fly til Langvekkistan, men spørsmålet er om de tjener penger på det.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote