OK, det tok noen dager å få skrevet, men here goes:
Skal du reise business class og syns halve moroa er de lange ansiktene til røkla som sitter stua sammen der bak, så er ikke dette noe for deg. Men hvis du syns at røkla rett og slett er en plage som du godt kan klare deg uten så bør du velge Lufthansas business class only konsept.
Jeg var tidlig ute på Newark på søndag for å ta LH485
EWR -
FRA, nærmere bestemt ca 1320 – 2,5 timer før avgangstid kl 1550. Dermed var det ikke kø, verken på innsjekk eller i sikkerhetskontrollen. Flyet var parkert ved gate B60, altså rett rundt hjørnet fra Lufthansa Senator Lounge /
SAS Business Lounge. Men der hadde ikke en ID-reisende som meg adgang.
Ombordstigingen startet ikke før ca 1535, men ettersom det kun var 33 passasjerer som skulle om bord i det 44-seters flyet operert av PrivatAir gikk boardingen unna i en fei. Om bord i flyet var det jo heller ikke noe snakk om noe venting i midtgangen ettersom det var god plass til å stå foran setene å ta av seg jakker og legge på plass håndbagasje.
Flyet har altså 44 seter, 11 rader i en 2+2 konfigurasjon. Setene er mye av de samme som man finner på
SAS Business Class og Lufthansas nye Business Class-seter. De kan legges helt ned så det blir en ”lay flat bed”. Setene var imidlertid ikke i så ny versjon som SK og LH sine. Det var ikke så mange fancye elektroniske innstillinger, fotstøtten var helmekanisk og det var ikke snarveisknapper for landing, spising, og soving (helt flat). Heller ingen massasjeknapp.
TV-skjermer var ikke fastmontert i setene, de fikk alle derimot levert ut etter take-off. Det så ut som ei vanlig strømledning som ble plugget i stikkontakten mellom setene, så hvordan man kunne ha samme utvalg filmer, musikk, spill, kurs osv som på LH’s 744 vet jeg ikke helt. Mulig det var et trådløst nett, men jeg kunne ikke observere noe slikt på min laptop. Kart og fly-info kunne ikke velges, men det snurret og gikk på skjermene under hattehylla. Litt skuffende var hodetelefonene som ikke var av typen noise cancelling, derimot ganske simple.
Servicen var upåklagelig. Jeg talte 4 cabincrew, og det skulle holde til 33 stk. Selve maten og drikken var det samme som man fikk på LH’s egen C-klasse – excellent!
Toalettene hadde jeg større forventninger til på en
BBJ, men de var helt standard 737. Og hadde jeg hatt en terning å trille, så kunne det kostet et øye at flippen på toalettpapiret hang innover!!
Ved ankomst Frankfurt parkerte flyet nærmest mulig passkontrollen. Og gaten vi parkerte ved var også bemannet av to bakkeansatte som ordnet transferinnsjekking for de som måtte ha behov for det.
Alt i alt kan man konkludere med at de største fordelene er på bakken med parkering og rask boarding/deboarding. Om bord er det like bra som business class på større fly. Men for en flynerd som er fascinert av store wide bodyer, så gikk man jo glipp av det i dette tilfellet.