Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen
Istedenfor å idiot- og klovneforklare Crandall kunne herrene kanskje vri diskusjonen i retning av det saken handler om. Hvis fri konkurranse i et samferdselsmarked fører til at ingen tjener penger, selskap går konkurs, ruter opprettes og nedlegges i ett sett, kan man stille spørsmål om slike forhold er i det reisende puplikums interesse. Eller om folk ved å betale litt mer for billetten også er garantert forutsigbarhet.
|
Å skylde på de-regulering er i beste fall å finne en uskyldig syndbukk for å slippe å innrømme ay man selv har gjort noe galt. Det er ikke der problemene i amerikansk luftfart ligger. Det er bare å ta Europa som eksempel hvor det idag er de-regulert, men uten de samme problemer man ser i USA
Quote:
For å ta et eksempel fra en annen transportbransje: I USA er godstrafikken på jernbane regulert i form av de store private aktørene har sine hjemmebaner, sitt hjemmemarked hvor konkurransen enten ikke finnes eller er begrenset. Det er ingen som ønsker å oppheve den ordningen, nettopp fordi den gir forutsigbarhet i bransjen og godstrafikk på jernbane er noe USA er like avhengig av som sivil luftfart.
|
Nå må man sammenligne epler med epler, og jernbane er noe annet enn luftfart.