View Single Post
Old 16-06-2008, 18:09   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Default Re: Vurderer å kjøpe brannfly

Nå, med den siste store skogbrannen i frisk minne, regner jeg med at det er mange som ønsker en CL-415 eller en Beriev (*drømme*), men det kan da ikke være godt brukte penger for de skandinaviske land å kjøpe et par vannbombefly som vil stå uvirksomme over halv året, fordi det meste av året er det søkk vått i alle skandinaviske skoger. Helikptrene ser fislete ut, men de tar med seg 2000-3000 liter vann. En CL-415 tar i følge Bombardiers nettsider inntil 6137 liter. Med andre ord kan du gjøre samme jobben som en CL-415 med 2-3 helikoptre. De kan hente vann i mindre vann enn en CL-415 som krever 1340 meter (hvorav 410 i vannet) (kilde). Og - helikptrene kan brukes til noe annet de 49 ukene i året det ikke er skogbrann.

Nå vet jeg ikke noe om hvordan brannsluksningsarbeidet med fly/helikopter er orghanisert, men det så utvilsomt puslete ut med ett helikopter de første dagene. På høyden hørte jeg det var 11 helikoptre i sving, og da skulle man ha en ganske formidabel innsats. Det er ganske mange helikoptre her i landet - også mange tunge - så med et godt system for å rekvirere helikopter med "bøtte" fra sivile og militære operatører, skulle jeg tro dét var en bedre investering enn et flott, men for det meste ubrukelig, gult fly fra Canada

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote