View Single Post
Old 16-06-2008, 17:37   #10
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Katastrofespådommer om amerikansk luftfart

Jeg tror ikke KATASTROFEN kommer til å ødelegge bransjen. Markedet må godta prisøkninger - husk at de prisene man betaler i dag er (relativt sett) milevis unna de prisene man betalte for 10 år siden. Det er BILLIG å fly, og det har vært FOR billig lenge. Prisene må opp, både på kort og lang sikt, for at flyselskapene skal tjene penger og kunne tilby den tjenesten kundene er villige til å betale for. Det er bare EN måte å hente inn det det koster at prisen på en av innsatsfaktorene som man ikke kan gjøre noe med - nemlig fuel (det er kanskje noe å spare på å fly mer "effektivt" etc, men det MÅ tankes og flyselskapene har NULL innflytelse på prissettingen der) - det er å øke prisene. Ok, man kan forvente seg en reduksjon i volumer, men avskallingen vil primært være i bunnen av strukturen - low-yield pax som uansett ikke gir de store pengene i kassen, og som flyselskaper verden rundt har løpt etter for å øke (eller beskytte) sine markedsandeler og fylle opp de ekstra setene som man har kjøpt dyrt fra Boeing og Airbus.

Mange mindre byer i USA vil helt klart få et dårligere (eller kanskje intet) flytilbud, ettersom 50/70-seters jetfly er svinedyre å operere.

Det er to typer fly - og deres operatører - som vil merke de ekstreme fuelprisene best - RJs og eldre jetfly (747F classic f.eks.) som er fuel-tørste og ikke gir den nødvendige revenue for å holde turbinene i gang.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote