View Single Post
Old 07-06-2008, 07:37   #175
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
.. vel ... ?? Hva baserer du det paa?
Usunt baserer jeg på at lave priser gjør at folk ikke tenker på forbruk, verken ved kjøp eller bruk av bil. Samfunnet utviklet seg naturligvis etter det og nå når prisen stiger våkner man opp til en blåmandag. Dersom man vil gjøre noe med bilparken, må det komme press fra bilkjøperne.. Det skjer nå, GMC la vel nettopp ned en (eller flere?) SUV-fabrikk, de gjør hva de kan for å utvikle lite-forbruksmotorer.. Dette er bra og hadde ikke skjedd i samme omfang dersom prisen var 89c/gallon.

Så, jeg mener så absolutt at høye oljepriser har mye bra for seg, men mye tragedie følger også. Det bra ligger først og fremst i fremtvingelse av mer energieffektiv teknologi og holdninger til forbruk. Forhåpentligvis vil det på sikt bli lagt opp til mindre avhengighet av bil rundt omkring. Spørsmålet blir hvordan man veier ting, selv har jeg aldri irritert meg over dyr bensin. Det siste året har det ikke skjedd så mye heller, den har ligget på 12-13Kr/l.

Edit:
Mye av grunnen til at amerikanerne får føle ekstra på den høye oljeprisen er jo at dollarn er så svak mye grunnet en krigshungrig president som ble valgt og gjenvalgt.

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 07-06-2008 at 13:23.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote