Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle
Den første endringen man får er at biler som bruker mindre blir mer populære.. Jeg har eid 4 biler i USA og alle har hatt større motor enn Passaten jeg har her, det er bare sånn det er nå. Å få USA ikkebilavhengig går ikke, men endre bruken går nok. Husker godt hvordan mange lot bilen stå på tomgang mens de handlet når det var kaldt, makan til sløseri.. At det svir å fylle tanken gjør ingenting. http://forum.flyprat.no/newreply.php...reply&p=276338
Scanair Forum - Reply to Topic
|
Vel, tidene har endret seg noe kraftig de siste årene og det fortsetter å endre seg i rekordtempo. Da jeg kjørte hjem fra jobb i dag observerte jeg to trucks som har V8 og selvsagt har jo alle FCV drosjene V8, thats it. Bak boligsameiet der jeg bor i et bra nabolag, folkene som bor i min bygning er en psykolog, en lege, en direktør, flere sykepleiere og en advokat, så folk som tjener bra står følgende bilpark: En Acura
TSX med en 6er, 2 Honda Accord med 4 sylindre, 1 Nissan Altima, 4er, En Chevy Malibu, også 4er, en Honda Pilot, 6er og to Toyota Corolla. Så våre biler, Audi A4 2,0T 4er, samme bilen jeg hadde i Norge, dog i Norge med 1,8T, Acura RDX, 4er og en tom plass der Priusen vår skal stå.
Går du rundt i diverse nabolager her i staten finner du akkurat det samme. Utenfor kontoret mitt står det hele 5 Priuser parkert hver dag.
Så Dag har rett, dette setter fortgang i utskiftingen av bilparken her i USA. Men enigheten slutter der. Fordi mange har ikke råd til å gå ut å kjøpe en Prius til 26.000... Mange har ikke råd til en Corolla til 15.000... Mange får ikke lån i disse tider..
Og vi vet alle hvor elendig mye av kollektivtransporten er her borte. Ingenting hadde gjort meg mer glad enn å kunne satt meg på toget eller bussen for å komme meg til og fra jobb. Jeg kunne lest avisen og drikket kaffe istedetfor å kjøre litt over halvannen mil. For å ta kollektivt de halvannen milene i en av USAs største byer, måtte jeg tatt buss 92 i 45 minutter byttet og tatt buss igjen 15 minutter og deretter ta t-banen i 15 minutter. Med venting minst halvannen time hver vei. Og når det tar 20 minutter å kjøre, blir det enklest for meg, men kanskje eneste alternativ for andre fordi de må i barnehager før de skal jobbe en time mer enn i Norge med 2 uker mindre ferie og rett og slett ikke er hjemme før klokke halv åtte dersom de måtte tatt kollektivtransport..
Det er helt sant som Andreas sier. Ting må gjøres, men da må det legges til rette for hele samfunnet. Jeg har tilpasset meg fordi jeg har penger med å kjøpe en bil som bruker 90% mindre enn bilen jeg hadde, sånn at for meg vil det uansett bli mye billigere å kjøre selv om oljeprisen er 200+ dollar.
Men har man ikke det, er man shit outta luck dersom man er fattig og må kjøpe bruktbiler som bruker mye suppe. Da ender man opp med en situasjon der folk rett og slett ikke har råd til å kjøre på jobb og da er man i en ond sirkel som går ut over hele verden. Lik det eller ikke, det som skjer her i USA får innvirkning på alle.
Og flere blør. Se på India der folket er enda fattigere, folket er i opprør fordi regjeringen i kveld setter opp prisene med 10%. Kina har samme utfordringene.
Og det Alex skriver er helt korrekt. Jeg er ikke sosialist, men jeg går nesten såpass langt at jeg mener at dette bør reguleres. Dersom man tar kontroll over oljeprisen, vil det rett og slett stabilisere verden så få noen umoralske gribber heller tjene penger på ærlig vis