Hvem mister jobben?
Lavere etterspørsel er ikke et reelt problem. Biltrafikken og annen bruk av fossile brennstoff vil ikke avta over natta. Vi kan på det beste håpe på en utflatning, og etter hvert en svak reduksjon Er du virkelig bekymret for de ansatte i oljebransjen???? Jeg har aldri hørt det argumentet for å få ned oljeprisen.
Hva koster bensini Norge i forhold til for 15 år siden, og hvor mye har det steget i forhold til andre tjenester vi er avhengige av? Om jeg husker riktig, så lå bensinen på ca 8.50 for 15 år siden, og på tilsvarende sted koster den nå 13.50. De som påstår de er gode i matte, hvor mange prosent pr år tilsvarer dette? Ikke avskrekkende mye. 3% kanskje? Hva har gjennomsnittlig lønnsvekst vært i tilsvarende periode?
De aller fleste har råd til å komme seg til jobb, og de som sliter pga at drivstoffprisene har steget 10-20% den siste perioden, burde kanskje lagt inn litt mer slingringsmonn før de begynte så lang pendling.
Jeg har selv pendlet ca 95km hver dag på vei til jobb når literprisen var over 11kr, og da var faktisk ikke drivsoffprisen av betydning i det hele tatt.
Eksempelet med bane og busser og kjerringer i alle retninger er selvsagt relevant for noen. For de fleste, og det er faktisk det som teller, er det billig og tidseffektivt kollektivtilbud det som kan redusere bilbruken.
Bør det være en menneskerett å kunne kjøre bil? Eller er det på tide å tilpasse levemønsteret vårt en fremtid der bilen faktisk er en luksusting som de fleste ikke har råd til å bruke hvis det ikke er nødvendig.
Der borte i bakvendlandet er dere jo ille ute. Se på for eksempel Houston. Stor by, med flate og store områder. Burde være ganske greit å bygge t-bane der? Men hvem bestemmer egentlig i den byen? Jeg har en stygg mistanke om at det ikke er de som burde styre, men de som har store økonomiske interesser nettopp i at biltrafikken opprettholdes. Nettopp i denne byen burde jo det være åpenlyst.
Men, vi kan jo selvsagt bare sitte på ræva og håpe at oljeprien går ned på bunn-nivå, slik at vi kan kjøre de feite rompene våre til og fra dit vi trenger å være, og ikke minst der vi ikke trenger å være, gjerne to tre ganger pr dag i en bil med 3 ganger så stor motor som vi trenger.
Dessuten håper jeg virkelig det blir dyrere å fly. Prisen innenriks i Norge på triangelet Oslo-Bergen-Trondheim er like billig nå som for 8-10 år siden.
SAS og Norwegian burde doble prisene sine umiddelbart, og det burde ikke finnes billetter til under 1500kr tur retur. Over Atlanterhavet gjelder det samme. Prisen i dag er jo omtrent den samme som i 1990. Under 10 000kr tur retur burde ikke være lov. Det fører bare til overkapasitet, unødvendig forbruk av drivstoff og for mange fly over dammen.
Og ja, jeg setter ting litt på spissen i kveld