View Single Post
Old 06-06-2008, 13:19   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Traffic Figures May - Norwegian Air Shuttle ASA

Quote:
Originally Posted by Fusentast View Post
Er det ikke et paradoks at Norwegian, som ønsker å fremstå som et flyselskap med lave priser, nå er avhengig av å kunne heve prisene for å kunne tjene penger?
Alle selskaper må i tider og stunder heve prisene. Det er jo disse inntekstene de lever av, og når kostnadene går over inntektene, må enten inntektene økes gjennom prisøkning eller kostnadene reduseres gjennom kutt. Ofte i en kombinasjon. Kostnadskutt kan imidlertid føre til at inntektene også går ned, og da er man inne i en ond sirkel. Det gjelder å kutte på de riktige stedene. Når f.eks. oljeprisen stiger så voldsomt som den nå har gjort, må disse økte kostnadene dekkes inn et sted - og det er nær sagt umulig å gjøre dette uten at det går utover pris. Derfor har vi fått et drivstofftillegg som er symbol på dette i stedet for en generell prisvekst. For den menige forbruker representerer det egentlig bare en prisvekst, men selskapene vil symbolisere at denne prisveksten ikke er ønskelig fra egen side - og lager det derfor som et tillegg.

Uansett, selv om Norwegian utgir seg for å være et lavprisselskap, så må det nok en gang understrekes at dette begrepet er helt utvannet. I en konkurransesituasjon vil det aldi være sånn at 'lavprisselskapet' X alltid er billigere enn 'høyprisselskapet' Y.
__________________

Last edited by FlightDeck; 06-06-2008 at 13:25.
FlightDeck is offline   Reply With Quote