View Single Post
Old 04-06-2008, 20:20   #4
HansJ
ScanFlyer Silver

HansJ's Avatar

Default Re: DC-8 i Skandinavien - Time Air Sweden

Jag känner inte till att Air Sweden flög till Gardermoen, men det är nog möjligt. Deras fraktoperation är tämligen okänd för mig, jag vet bara att de hade regelbunden trafik till bl a Ostende, Istanbul, Dubai och Bombay. I samlingen har jag ett mycket slitet fax jag fick från dem i januari 1993, där man ser trafikprogrammet för veckan 18.1-24.1 1993. Ingen trafik till Oslo denna vecka, men det är ju bara en veckas trafik och programmet "är reducerat" fick jag veta när de skickade det till mig. Dessutom var det bara en eller två veckor kvar till hela bolaget kollapsade (klicka på bilden för förstoring).

1 = B737-300
2 = B737-300
3 = DC-8-71 SE-DLH
4 = DC-8-71F SE-DLM

Cliquez moi!

@Espen: Jag har heller aldrig sett "Time" på DC-8. Som ung entusiast skickade jag 1992 ett brev och ställde diverse frågor, bl a om namnet och vad det betydde. Svaret jag fick var: "Time Air Sweden är vårt registrerade namn men vi kallar oss Air Sweden". Det verkar ha varit lite varierande med namnet, i en tax-free-katalog från maj 1992 står det bara "Air Sweden". Samma månad bytte man även prefix från SL till HK, vilket jag själv fick erfara då jag flög GOT-MMX-FAO med SL847 och retur med HK848...

Någonstans i mina hyllor så har jag någon artikel från den tiden, där bolagets bakgrund beskrivs. Man flög ju t ex affärsjet med IAI Westwind innan den tunga luftfarten tog vid, bl a hade man dansbandet Vikingarna som kunder. Jag ska leta lite och se vad jag hittar.

Som kuriosa i sammanhanget kan nämnas att grundaren Thomas Johansson numera bor i Malaga och är kapten på Air Pullmantur. Lokaltidningen i hans hemstad Växjö publicerade två artiklar om honom förra året: "Nu prövar han sina vingar igen" och "Många kraschlandningar innan nystarten i Spanien".

Last edited by HansJ; 04-06-2008 at 20:27.
HansJ is offline   Reply With Quote