Quote:
Originally Posted by TOS
Det her har absolutt ingenting med sure mennesker å gjøre. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke skal være likebehandling. .........................................Om det faktisk er slik at amerikanere behandles likt i Europa som europeere behandles ved ankomst i USA så er min målsetting oppnådd, og min kommentar overflødig.
|
Man maa se litt paa hva som er praktisk ogsaa. USA er tross alt litt mer eksponert enn Norge naar det gjelder sikkerhetsspoersmaal ....
Det er ingen ting i veien for at f.eks. Norge innfoerer tilsvarende prosedyrer for amerikanske borgere som skal til Norge eller flighter fra USA. Det er kun et spoersmaal om aa sette opp et apparat som stoetter dette. Dette er imidlertid ikke billig ... Aa snakke om likebehandling her blir litt bakvendt - det er ingensting som stopper Norge fra aa gjoere dette og jeg tror heller ikke USA ville ha noe i mot det. Jeg tror neppe norske skattebetalere vil ta regningen heller, bare fordi noen vil vinne en 'pisse hoeyest'-konkurranse.
Norge er allerede i kraft av Schengen-samarbeidet forpliktet til aa innfoere APIS for flyvninger utenfor Schengen, men saavidt jeg vet er ingenting gjort ennaa. Enkelte land, som Tyskland og Spania, har startet, men de fleste sitter ennaa paa gjerdet. At man ikke bruker samme loesning, hjelper heller ikke.