Veldig lettvint analyse, Richard.
De selskapene som vil overleve, er de som har kapital til aa staa imot noen aars motgang samt tilbud kundene vil benytte til tross for hoeyere pris. Saa hva blir borte? Mye av 'lystflyvingen' .. altsaa kortere point-to-point reising .. vil prise seg ut av markedet. Dette er en stor del av livsgrunnlaget til selskaper som Norwegian, easyJet, Ryanair osv. Da disse selskapene i tillegg ofte har hoeyere kapitalkostnader enn mange av nettverksselskapene, er de ytteligere saarbare. Jeg vil tippe at charterturer vil 'komme tilbake' som det rimeligste og mest brukte feriealternativet. Man faller tilbake til 'en flyreise i aaret'.
Man maa ikke glemme at
LCC'ene's hovedmarkeder er der de kan skumme floeten av markedet, og naar floeten forsvinner, vil ogsaa mange av disse 'lettvekterne' forsvinne.
Her i USA er det lit annerledes ettersom '
LCC'ene' har mer til felles med legacy-selskapene, men de har fortsatt hoeyere kapitalkostnader, lavere risikokapital og mindre eiendeler. Det vil bli en viss utrenskning i markedet - selskaper som Southwest, CO og DL/NW vil garantert klare seg .. jeg er litt mer usikker paa UA og US. Spirit blir trolig neste '
LCC' som ryker, Frontier og jetBlue maa finne seg i aa ligge i faresonen, men jeg tror f.eks. Allegiant og Airtran overlever.