View Single Post
Old 19-02-2005, 01:08   #8
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Default Re: de Havilland DH89A Dragon Rapide

Nei, takk for den, Falcon! Som jeg sier i et tidligere reply, så har jeg alltid hatt sansen for DeHavilland....., (og hadde Twin Otter vært et kvinnfolk!....). Nå ja, det var vel å dra det for langt, men DeHavilland har noen flotte konstruksjoner å skilte med da.
Som du sier så het DH90 Dragonfly, og forskjellen her, i forhold til DH84 og 89, lå nok i konstruksjonen av skroget og motorene. DH84 brukte, som DH90, Gipsy Major 1..., men DH90 alternerte mellom 1, 1C, 1D og 1O, hvor forskjellen da lå på antall hestekrefter.
DeHavilland har, som sagt, mange flotte konstruksjoner, og en av de flotteste når det gjelder single-engine, synes jeg er DH51. Den hadde ikke noe spesiellt navn, men den er ansett som den konstruksjonen som startet "Moth"-rekken.
Vanskelig å beskrive, men jeg synes den ligner på en cross mellom Tiger Moth og Curtiss Jenny (som forøvrig er en annen eksepsjonell konstruksjon.....; har noen forresten sett filmen "The great Waldo..." med bl.a. Robert Redford? Stoooor flyfilm!!, og mye Jenny-flyging).