View Single Post
Old 30-04-2008, 09:35   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Dersom dette ikke skjer (altså neste puls blir sendt før den forrige er mottatt) så vil ikke systemet fungere, og du får ikke brukt nettet. Er så lenge siden jeg regnet på dette, så jeg husker ikke nøyaktig avstanden hvor dette skjer, men veldig langt var det ikke.
GSM-spesifikasjonen er laget slik at denne distansen skal være eksakt 30 km. Handover skal alltid fungere i hastigheter under 500 km/t, noe som ble ansett som maksimal hastighet på land.

Under helt ekstremt heldige forhold kan man altså være koblet til samme basestasjon over en distanse på bortimot 60 km, og adskillig mindre enn det burde gi tid nok til å sende en SMS uten å havne borti problemer med basestasjonbytte i for høy hastighet.

Quote:
Det er også en myte at en radiomottaker (f.eks. GPS) ikke sender ut noe signal. ALLE mottakere sender ut ett signal. Kom gjerne hit og gjem deg innenfor 2-300 meter ifra huset her, sett scanneren / radioen din på en radiokanal, demp lyden helt, og jeg skal klare å peile deg inn og finne deg iløpet av noen minutter selv i tetteste skogen, og om du så skulle grave deg ned
Morsom utfordring. Hvor bor du?

Quote:
Vi har vel alle hørt historier om at lisensavdelingen i NRK er ute og peiler etter folk som har TV uten å betale lisens ? Det fungerer på akuratt samme måten. Står TV'en på, ja da sender ut ett signal.
NRK har vel sluttet med dette, men var det ikke elektrisk støy fra bilderøret som ble peilet?