Quote:
Originally Posted by Scanor
Flyet har også mindre rekkevidde og våpenlast kapasitet.
|
Jeg lurer på hvor denne myten kommer fra...
Flyet kan ta ca 8400kg drivstoff i interne tanker, og har en combat range på over 600nm. Med to eksterne tanker kan enda ~3tonn drivstoff taes med.
Og når det kommer til våpen, så er de forskjellige våpenstasjonene (fra babord vingetupp til styrbord vingetupp) gode for:
1: 300lb
2: 2500lb
3: 5000lb
4: 2500lb (intern)
5: 350lb (intern)
6: 1000 (gun)
7: 350lb (interne)
8: 2500lb (intern)
9: 5000lb
10: 2500lb
11: 300lb
Jeg kan ikke helt se at den mangler mulighetene til å bære en solid våpenlast...
Quote:
Iallefall hvis man skal beholde Stealth mulighetene flyet har. Disse forsvinner med en gang en trenger å henge enten våpen eller fueltanker utenpå flyet for å suplementere intern last.
|
Jeg lurer på hvorfor dette teller negativt for så mange?
Når er det aktuelt å benytte seg av mulighetene som stealth gir?
I fredstid vil du nok se at disse maskinene stort sett flyr med eksterne tanker mm. En vil vel heller at maskinen skal lyse opp som et juletre på de russiske bombeflyene sin radar enn at en i fredstid avslører den faktiske radarsignaturen til maskinen... ?
At den kan ha våpen internt er en egenskap de øvrige maskinene _ikke_ har, og det muliggjør at F-35 kan angripe på måter de øvrige ikke kan, om det trengs.
Quote:
Og vil ikke være i oprativ tjeneste før om 9-10 år minimum fra nå.
|
Per starten av februar i fjor var siste av 48 F-35 planlagt levert til RNoAF i 2017, og første i 2014. 2-3 år for å gjøre en flåte operativt høres vel litt mye ut?
Men ja, nyere versjoner av F-16 ville vært rimeligere og kunne leveres raskere, men det er vel en grunn til at F-16 ble tatt ut av konkurransen til å begynne med...