View Single Post
Old 29-04-2008, 11:29   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: JAS Gripen eller F-35 som Norges nye jagerfly ??

Quote:
Originally Posted by C172 View Post
Det er Amerikanske skattebetalere som gjør dette mulig å fremskaffe denne teknologien som dette flyet vil ha. Europerne har ikke vært så inovativ som Amerikanerne og vi klarer fremdeles ikke å løse problemene her i Europa sist var vel i det tidligere Jugoslavia. USA har hjulpet Norge flere ganger opp gjennom tidene og det må telle litt også. Svenskene var ikke fullt så behjelpelig da vi ble hær tatt av nazistene i forige krig. Wallander familen tjente nok gode penger på Tyskerne den gang. Wallander familien er inne på eier siden av SAAB kosernet. Det Norske NSM missilet er planlagt å bli integrert i F-35. F-35 er en 9 g maskin.
Dette blir veldig OT, men er en aldri så liten kommentar: Jeg tror det er så feilslått som det kan være å basere jagerflykjøp nå på hva USA eventuelt har bidratt med under 2. verdenskrig. USA ble vel, såvidt jeg husker, dratt med i 2. verdenskrig nokså mye mot deres eget ønske (Pearl Harbour osv.). USA bidrar nok med hjelp der de føler at det er i deres interesse, også om vi ikke skulle kjøpe JSF. Jeg har store problemer med å se USAs engasjement rundt omkring i verden som et uttrykk for noe annet enn vern av egne interesser.

Hva gjelder svenskene så er det sannsynligvis Wallenberg-familien du tenker på?
TOS is offline   Reply With Quote