12. april 2008, kl. 10.05
SK501 København (CPH)-London (LHR)
McDonnell Douglas MD-82
Vi ankom på en gate i A-piren, og avgangen til London-Heathrow var satt opp på en gate i D-piren. En ganske lang distanse, med andre ord. Heldigvis var det drøye to timer til avgangen og jeg kunne bruke god tid på å se på fly og butikker på vei mot D-piren. Fikk meg også en Starbucks-kaffe – for første gang i Skandinavia.
Deltas Boeing 767-maskin skal snart til Atlanta.
airBaltic har tre daglige avganger fra København til Riga.
Etter å ha stått håpløst lenge i passkontrollkø – bare en skranke åpen – kom jeg meg omsider til D-piren. Ombordstigningen begynte 20 minutter før flyavgang, og jeg kom meg om bord som en av de første. Det var Business Class i de fire første radene, deretter fulgte to rader Economy Extra og så 26 rader med Economy. Jeg oppdaget etter hvert at setet (6F) jeg hadde valgt ved innsjekk på internett dagen før, befant seg i Economy Extra-territorium. Det måtte ha skjedd en feil eller en endring i setekartet, men kabinpersonalet sa ingenting og det gjorde ikke jeg heller. Det satt seks personer i Business og fem i Economy Extra, mens det så å si var helt fullt i Economy.
Kabinbesetningen bestod også her av to menn og en dame. Damen fikk ansvaret for de 26 Economy-radene, mens de to mennene tok de seks første radene sammen.
Utsikt fra sete 6F om bord i MD-82-maskinen.
Med midtsetet ledig ble det god plass.
Strekningen mellom København-Katrup og London-Heathrow er på 980 kilometer, og kapteinen regnet med å fly turen på en time og 40 minutter. Det fine med MD-maskinene, foruten utseende, er hvor stillegående flyet er når man sitter helt fremme. Dessuten har maskinen mange vinduer som gir et luftig preg. Denne maskinen, SE-
DIR (Nora Viking), en McDonnell Douglas MD-82 bygget i 1991, er en av de nyere MD-ene i
SAS-flåten.
Panelet har umoderne knapper og har begynt å bli gult – ellers er MD-en stillegående og flott.
Da vi var kommet opp i marsjhøyde fikk vi informasjon om servicetilbudet om bord. Først kunne vi på Business/Economy Extra velge fritt av drikker – og på meg ble det en cola og en rødvin. Vi fikk servert et kaldt måltid med kylling og grønnsaker, samt en kake og uendelige mengder varme rundstykker.
Fritt valg av drikke.
På Economy Extra får man alltid mat servert i slike bokser.
Hva med litt mer emballasje?
Maten var helt grei, men ikke noe mer enn det. Besetningen var desto bedre – svært oppmerkesomme, interesserte og smilende. Det ble en rolig flytur som stort sett gikk med til å lese aviser som jeg hadde tatt med meg ved ombordstigning. Det ble en flott innflygning mot Heathrow med utsikt over London sentrum.
Vi var heldige og hadde flott utsikt over London.
Millenium Dome.
Vi passerer London City Airport.
Snart er vi på bakken igjen.
Etter ankomst hadde vi relativt kort taksevei inn til Terminal 3, men vi passerte blant annet en Airbus A380-maskin fra Singapore Airlines. Passkontrollen gikk på fem minutter, og bagasjen kom etter 20. Fikk 800 EuroBonus-poeng for turen.