12. april 2008, kl. 06.55
SK2863 Bergen (BGO)-København (CPH)
Airbus A319-100
Med en avgangstid satt til klokken 06.55 sier det seg selv at antallet timer på puten kryper til mindre enn normalen. Likevel er min erfaring at det er lettere å stå opp i firetiden på natten enn noen timer senere på morgenen. Det var mange avganger fra Flesland denne morgenen – bare i timen mellom klokken 06.00 og 07.00 var det tre avganger til København, samt avganger til Amsterdam, Praha, Nice, London, Frankfurt og Oslo. Ganske travelt til Flesland å være, med andre ord!
Det var en del køer på i avgangshallen, men jeg hadde sjekket inn på nettet dagen før og kunne derfor bare skrive ut bagasjetag og et ombordstigningskort fra automaten og levere den i den nesten køfrie bag dropen. Merket meg at
SAS/Lufthansa ikke hadde egen Business Class-innsjekk til bruk for oss med sølv/gull-kort. Var uansett gjennom både innsjekk og sikkerhetskontroll på femten minutter og kunne dermed begi med mot utenlandsflyene.
Ombordstigningen kom i gang 25 minutter før avgangstid, og vi ble møtt velkommen av en opplagt dansk-svensk besetning. Det var en Airbus A319-100 som var satt opp på denne avgangen, nærmere bestemt OY-
KBT (Ragnvald Viking) som er den fjerde og siste A319-maskinen som
SAS har fått levert.
SAS har utstyrt maskinen med 140 seter, men på denne avgangen kan det ikke ha vært mer enn halvfullt, noe som i og for seg er forståelig. To
SAS-avganger og en Sterling-avgang til København før klokken har blitt 07.00 på en lørdag morgen, er vel i meste laget.
En bredere midtgang, bedre belysning og bedre teknisk utstyr hever inntrykket i forhold til SAS’ øvrige maskiner.
Det satt seks personer i Economy Extra fordelt fra rad en til syv. Jeg satt i sete 8F på den første Economy-raden og hadde hele raden for meg selv. A319-maskinen er utstyrt med TV-skjermer, men disse ble bare brukt til
SAS’ sikkerhetsdemonstrasjonen – som for så vidt begynner å bli litt old fashion nå. Dette var min første flytur med
SAS’ Airbus A319, og med unntak setene, var flyet meget behagelig – lys kabin og med en mye bredere midtgang enn på Boeing 737. Benplassen var også grei, men det er veldig synd at
SAS har valgt de setene de har gjort. De samme harde setene hives jo for tiden inn i eldre
SAS-maskiner også.
Avgang mot sør fra Flesland.
Vi tok som vanlig av mot sør og kom oss raskt opp i marsjhøyde. Slike Airbus-maskiner bråker på enn annen måte enn for eksempel Boeing 737-maskiner. Mens sistnevnte bare bråker, så hviner Airbus-ene mer. Jeg hadde spist frokost tidligere på morgenen (natten) og nøyde meg derfor med en kopp te og en muffin. Meget hyggelig og serviceinnstilt besetning bestående av to unge menn og en ung kvinne. Hyggelig svensk kaptein som ga god informasjon underveis.
Te og muffin – og god SAS-service var en fin start på dagen.
Distansen mellom Bergen og København er på 680 kilometer og flyturen ble unnagjort på en time og femten minutter. Alt i alt en meget hyggelig opplevelse. Tjente 600 EuroBonus-poeng med min V-klassebillett.
http://www.youtube.com/watch?v=5Yzszfe2bIY
Film fra landingen på København-Kastrup.