View Single Post
Old 21-04-2008, 22:59   #68
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Nå må jeg svare som en advokat pleier å gjøre Håkon, på den ene side på den andre side. Alt er avhengig av hvordan motorene historiske er benyttet - i deler av Europa er bunndraget i motorene viktig (klassisk tysk motorskole), og da er det andre karakteristikker i bensinen som er viktig - og spesielt viktig er da frontoktantallet (oktan-tallet til de mest flyktige komponentene - typisk de som koker under 100°C). Slike hensyn er ikke viktig i USA som nesten utelukkende er biler med automatgir som holder turtallet et eller annet sted i mellomregisteret. Derfor tester også amerikanerne bensinen sin etter MON metoden (høyt turtall med liten belastning). RON-metoden bygger mer på belastede testmotorer i lave turtall.

Derfor representerer RON-metoden best kjøresettet på europisk jord - manuell giring er herskende, det er svingete veier og i tillegg går det opp og ned - med andre ord belastes motoren mye mer på denne siden enn over there hvor det er lave fartsgrenser og rette veier.

Ja, europeiske trenger premium fordi de har høyere kompresjon og får dermed mer hester i forhold til slagvolumet.

Håper dette forklarer litt mer.

Og ja, for begge metoder har n-heptan 0 i oktantall og iso-oktan 100


n-heptan


iso-oktan
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote