View Single Post
Old 21-04-2008, 21:31   #60
OMW

Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

LN-KGL!

takk for finfin informasjon.
Jeg tviler ikke på du har helt rett, bare kunne sverge på at jeg ser det står (R+M\2) på pumpa. Skal sjekke neste gang.

Quote:
Motorene i biler som skal til det amerikanske markedet har lavere kompresjon og dermed også lavere virkningsgrad.
Det var akkurat derfor jeg sjekket for en stund tilbake, da jeg kjøpte min tysker så var jeg litt bekymret for akkurat banking siden den har relativt høy kompresjon. Da jeg kom over denne infoen. (Standard-Golf V (Rabbit) her borte lages i Mexico som regel, med en usannsynlig ueffektiv 2.5-liter tilpasset US. Dette er dog ikke tilfellet med GTI som lages i Tyskland og har nøyaktig samme specs her som der)

Ellers så vil informasjonen din antagelig forklare hvorfor E46 M3 har 333 hk her i stedet for 343 i Europa! Jeg mente også dette må være bensinen, selv om en selger jeg snakket med på død og liv sa det var måleenheten på effekt som var forskjelllig. SAE vs.. DIN ? Husker ikke sikkert.

Dette fant jeg hos Shell forøvrig,
The value that relates most closely to actual driving conditions is the average of these two values: Road Octane Number = (RON + MON)/2. This Road Octane value is the one referred to in Shell stations: Shell Bronze gasoline has an octane rating of 87, Shell Silver is 89 and Shell V-Power is 91.

Last edited by OMW; 21-04-2008 at 23:00. Reason: 2.5 liter, ikke 2-liter
OMW is offline   Reply With Quote