View Single Post
Old 20-04-2008, 19:28   #14
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Så hvis du hadde jobbet i markedsavdelingen til SAS så hadde du følt et behov for å angripe Norwegian i stedet for å fremheve egne kvaliteter, slik som Norwegian gjør? Det hadde vært mer "Ryanair" over det stuntet, enn noe Norwegian noen gang har gjørt

Siden du bringer fram din egen favoritt, SAS, i denne tråden om Norwegians vellykkede markedsføring, så går det til sammenligning an å nevne SAS' "Du skal alltid hjem"-kampanje .. Hva i all verden var det? Du skal alltid hjem? Ja, man skal som regel det, men det har ingenting med SAS å gjøre. Alle selskaper flyr både tur/retur. For å ikke nevne den "gjeninnføringen" av service, som ingen kunder skjønte noe av.
Fremheve kvaliteter??? De mottar ETT fly som de smører på og presenterer som en revolusjon. DY sine markedskampanjer er uten tvil vellykket, de er the underdog og det fortsetter de å spille på. Mr. Bizzi kampanjen deres er jo bare svada, de er forretningsmannens flyselskap på en rute i Norge, 3 dersom man legger godsiden til: TRD, kanskje BGO og SVG. Bra for DY at de er dyktige å markedsføre seg men de fremhever jo ikke kvaliteter, de bløffer. Det skal jo ikke mye research til før at man finner ut hva DYs flåte består av og at du blir sittende på rævva å vente på returen grunnet manglende frekvens med DY mens SAS avgangene går tett.. Men igjen, bra for dem at folk kjøper dette og at de tror de kikker på et moderne "miljøfly" når de i realiteten kikker på en leaset skranglekasse fra nittitallet med Winglets. Det tyder på at DY har gjort en god jobb.

Markedsavdelingen med en side order av Sleipe Kjos klarer å sette slike ting i hodene til folk flest, noe som kan kalles bra markedsføring.

Hadde jeg vært i SAS sin markedsavdeling, hadde jeg mer enn gjerne gjort et stort nummer av at SAS fikk flyet ti år før DY og mens DY har flydd bruktfly fra alle verdenshjørner, har majoriteten til SAS Norge sin flåte bestått av akkurat samme typen fly som DY nå faser inn.

Ikke alle SAS sine kampanjer har vært vellykket, mange er som du sier vanskelig å forstå for folk flest, noe DY er mye flinkere til å skjønne. Jeg hadde gjort det ganske så anderledes. Jeg hadde dog fokusert på det som er positivt og gjort det litt mer enklere.

SAS har et mye bedre produkt enn det DY har og har mange kvaliteter som DY ikke har, så det er i høyeste grad ikke vanskelig å markedsføre et slikt produkt. DY har kun en eneste ting de er bedre enn SAS på og det er pris. I mange tilfeller er de ikke billigst heller, men igjen, markedsavdelingen til DY og Sleipe Kjos uttalelser gjør at folk faktisk går rundt og tror at DY alltid er billigst. Det samme ser vi her i USA. Folk tror at Southwest er superbilligst, mens de gamle nettverksselskapene ofte er mye billigere enn Southwest.

Som jeg skrev lengre opp, har DY vært flinke, LN-KOG treffer spikeren på hodet i sitt innlegg.
Tommy777 is offline   Reply With Quote