View Single Post
Old 17-04-2008, 10:28   #30
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Paging Someone.

Med mindre jeg har misforstått makroøkonomien min her, er det ikke akkurat det at dollaren er lav som er med å drive opp kosten pr fat olje?
Jeg svarer nå selv om jeg ikke er Someone, men jeg har ikke så rent lite makroøkonomi i fagkretsen selv (selv om jeg ikke akkurat jobber med makro selv)....

Det er vel ikke noen automatikk i at redusert dollarkurs gir økt oljepris (notert i dollar), men det er klart at redusert pris på dollar gjør at kostnaden for andre land som styrker sin valuta av å kjøpe 1 fat olje reduseres. Som oljeprodusent utenfor dollarområdet er det da ikke urimelig å sette opp oljeprisen (notert i dollar) for å opprettholde inntekten målt i lokal valuta. Olje er et knapt gode, og knappe goder kan prises høyt. Det man vel også har sett før den siste tids øknin i dollarkursen er at spot prisen på olje har økt stadig (sannsynligvis pga økt knapphet og etterspørsel). Jeg forsøker å legge ved en figur som viser oljeprisen (spot) i forhold til dollarkursen mot NOK, men fant ikke data for oljepris etter september 2006 (dvs. jeg orket ikke lete, så man tager det man haver...). Det man ser der er at med selv relativt stabil valutakurs mot dollar så øker oljeprisen jevnt og trutt.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Bilde1.jpg
Views:	286
Size:	55.1 KB
ID:	17082  
TOS is offline   Reply With Quote