Så var det tid for returen da.
Torsdag 27 mars TG0621 Avg 1420 ang 1635
Ankom Ninoy Aquino Int Airport drøye 2 timer før oppsatt avgang. For å komme inn i terminalen må man først vise frem billetter og pass, deretter kjøre all bagasje i gjennomlysningsmaskinen før man kommer til innsjekkområdet. Det var heldigvis liten kø, så det gikk raskt. Hos Thai Airways var det ingen kø i noen av innsjekkslukene. Som StarG gikk vi selvfølgelig på Business innsjekken, selv om vi hadde billett på Monkeyclass.
Vi hadde mye bagasje med oss. Reisefølgets koffert veide bare 36 kilo. Den lille damen bak skranken påpekte at han kun hadde lov å ha med 20 kg. Men så fort hans gullkort også kom fram, var det selvfølgelig ikke noe problem lenger. Hun beklaget, men kunne fortelle at i systemet lå bare kortnummeret inne, ikke hvilken status vi hadde, hvilket hun straks skulle fikse.
Vi spurte om det var mulig å kjøpe seg en upgrade til Business på denne flygningen, men hun måtte beklage at C var helt full. Hun tilbød seg derfor å blokkere B setet ettersom vi var plassert på A og C på rad 34. Det takket vi selvfølgelig for. Vi fikk deretter boardingkort og loungeinvitasjon.
Så var det å betale 750 peso i flyplassavgift og så stille seg i kø for passkontroll. Det tok sin tid. Da vi var gjennom var det 50 minutter til avgang. Vi begav oss til Thai sin lounge. Vel innenfor var den stappa full. Det er en relativt liten lounge. Personen i inngangen beklaget at det var så fullt, og ville overføre oss til en annen lounge. Han tok oss da med til Asiana sin lounge som lå vegg i vegg og var dobbelt så stor. I tillegg hadde denne utsikt over oppstillingsplass og rullebane, så det var bare helt greit. I tillegg var den nesten tom for folk. Det var et godt utvalg i både mat og drikke. Jeg hadde meg et par cola og en helt grei pastarett. Det var til og med parmesanost å strø over den. Så det var egentlig veldig bra til lounge å være.
Vi kunne se rett ned på TG sin 772 som skulle ta oss til Bangkok. Mens vi satt der landet enda en 772 fra TG.
MNL er mellomlanding på TGs rute
BKK-
MNL-Osaka. Så vår maskin kom fra Osaka mens den som landet sist kom fra
BKK og skulle videre til Osaka.
Da vi kom frem til gaten var det lang kø for å komme seg ombord. Men her var det heldigvis egen kø for C pax og Gullkortpax. Så vi slapp den køen, hehe.
Vel ombord ser vi at dette flyet har splitter nye seter både i C og i Y. Det var riktig så behagelig plass og knyttenevetesten ble faktisk bestått. Det var endel ledige plasser på Y så det var mange som hadde ledig midtsete. Jeg var overrasket over hvor god plass og hvor gode disse økonomisetene var, så vi var enige om at det ikke hadde gjort noe å fly 10-11 timer i disse setene om det var nødvendig. Dagens flyvning var dog på 3 timer.
Vel oppe i lufta var personalet raskt ute med drikkevogna og tilbød en drink før maten. Her var det å velge og vrake i det man måtte ønske av både med og uten alkohol. Vin ble servert av store flasker. Hvitvinen var en chardonnay og den smakte helt fint.
Ikke lenge etter kom de ut med maten og her kunne man velge mellom en fiskerett med ris, eller en kyllinggryte med ris. Vi valgte den siste, og det smakte helt fint. Litt overrasket over at den ikke var mer spicy ettersom det var en thai-rett. I tillegg på brettet kom der en salat med thousand island dressing, og en kake til dessert. Brød ble også servert til. Rett etter matvogna kom drikkevogna igjen slik at alle fikk drikke til maten. (Her har
SAS mye å lære). Ikke lenge etter kom de rundt med vinflaskene og tilbød påfyll (Ja, vi snakker turistklasse her folkens!) Den mannlige c/a'en som serverte oss, sa til og med at hvis det ikke var nok mat, så bare gi han beskjed så skulle vi gjerne få en porsjon til. Det har jeg aldri opplevd før! Når de kom å ryddet inn brettene hadde de samtidig med seg kaffe/te og avec på vognen. Cognacen var en Camus VSOP.
I det hele tatt overraskende bra service. Mye av den kunne godt
SAS ha lært seg til sin businessclass, som jeg synes gjør mange feil. Men mer om det i egen triprapport.
Resten av turen gikk med til avslappning. Det eneste som var litt spesielt var å se et fly som kom på kryssende kurs, og det så ut som det kom rett mot oss i en høy hastighet. Det passerte vel noen hundre fot rett under oss. Ikke ofte man ser fly så tett. Iallefall ikke midt ute over sør-kinahavet.
Landingen i
BKK gikk som en drøm, og vi parkerte på den ytterste gaten, hvilket gav oss en lang spasertur til passkontrollen. Der var det lang kø. Jeg stilte meg selvfølgelig i feil kø, for kontrolløren som satt i min kø ekspederte 1 på samme tiden som han i køen ved siden av ekspederte 2. Da vi kom gjennom var baggasjen allerede på båndet, og vi var straks gjennom tollen og ute i varmen for å finne oss transport.
Alt i alt en meget bra tur på økonomiklasse med Thai. Utmerket servering og bra plass.
BF