View Single Post
Old 09-03-2008, 08:07   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Med SK til Bangkok på C

CPH - BKK SK 973

Etter noen forfriskninger i loungen tok vi fatt på veien gjennom passkontrollen og mot gaten. I gaten hadde ombordstigning alt startet, så vi var noen av de siste om bord. Vi fant våre seter på rad 2, og så at alle business class seter var opptatt. Ifølge purseren var det mange som hadde oppgradert på poeng på denne turen.

Det var første gang jeg fløy i de nye setene på forretningsklassen, og de var veldig behagelige. Litt stivt når setet var i modusen for take-off da jeg følge jeg satt veldig rett-opp-og-ned. Men litt justering var det helt fint.

Hva som derimot ikke var noe greit, var at lyset i taket over begge setene virket ikke. I tillegg var leselyset som kom ut av stolen rene diskolyset ettersom det blinket som et slik strobelys man gjerne har på diskoteker. Så når lyset ble slukket, var de ingen mulighet for å lese. Vi gjorde purseren oppmerksom på dette, og han re-satt systemet i stolen, men dessverre til ingen nytte. Han prøvde også å skifte pære uten at det gikk heller. Så der satt vi uten lys. Ikke særlig moro når man har betalt i dyre dommer for billetten, og takket være at bermen hadde oppgradert seg, var det ikke plasser å bytte til heller. Vi fikk en sjekk hver på 20 USDollar som kompensasjon. Festlig! Nå kostet ikke billetten 21 000 lenger, men 20 900 kr. Til og med purseren så det humoristiske i det. Så når han kom med salgstralle var vi fort frempå og spurte hva vi kunne få for 40 dollar! Vurderer å sende en klage til SAS når jeg kommer hjem. Kanskje vi kan få noen bonuspoeng som kompensasjon. En kamerat av meg fikk 5000 poeng som kompensasjon for et ødelagt sete en gang mellom CPH og BKK.

Vel, nok om det. Etter vi hadde satt oss ned var det champis i plastikkglass. Det ble servert halvfulle glass. Litt smålig synes nå vi.

Vel i luften varte og rakk det før noe skjedde. Ikke kom der tilbud om noe å drikke før maten. 1 time og 15 minutter etter avgang startet matserveringen. Det synes jeg var svakt. I det minste kunne de ha tatt en runde med drinkvogna mens maten ble preparert. Mener jeg har sett i andre rapporter at det har vært vanlig å servere drikke med en liten kanape før maten?

SAS skriver i menyen at ”På grunn av det sene avgangstidspunkt har vi valgt å tilby hurtig servering, så du kan få fred til å sove.”

Menyen var som følger:

Grønn salat med dagens dressing.

Forrett: Serrano skinke med fiken og fetaost.

Et utvalg av forskjellige typer brød.

Hovedretter:
Sandartfilet (Gjøs?) servert med rustikk potetmos med oliven, grillet fennikel og rødvinssaus med bacon.

Eller

Rød Thai-curry med kylling og oksekjøtt i østerssaus med basilikum og chilli, servert med dampet jasminris.

Eller

Egyptisk Misea – sauterte poteter, aubergine, tomater og corgette, servert med rosenkål.

Ost: Esrom – ost. Økologisk, servert med tørkede aprikoser.

En sød finale: Petit fours

I utgangspunktet synes jeg dette var et dårlig utvalg for en businessclass. Selv på Thai sin Premium economy kan du velge i minst 4 retter. De fleste rundt meg gikk for thai curryen. Den var god nok den. Ganske spicy, men det var ikke mye mat. Jeg følge at bizclass måltidet jeg fikk på LHR-CPH med SK for et par måneder siden var større. Så det var skuffende. Alt ble servert på ett brett. Både forrett, hovedrett og ost. Og osten var i en bitteliten skål, hvor det var 2 små biter ost i. Thai Premium Economy kommer sågar rundt med egen ostevogn. Nei, måltidet var en skuffende opplevelse. Først vente så lenge for så lite, nei, her må det forbedringer til.

Fikk smake på begge rødvinene. En Aster, Ribiera del Duero Riserva 2000 eller en Cline Zinfandel 2005. Begge vinene var relativt lette, og absolutt ikke i en klasse man bør kunne servere på business class. Her kunne man godt spandert noen kroner ekstra og fått bedre vin for pengene.

Ved slutten av måltidet kom de rundt med brett med portvin i glass. Det smakte fint. Og litt senere kom de med petit fours og kaffe/avec. Så da ble det et glass Sauterne til, hvilket smakte godt. Så ble det cognac etter det. Moyet XO Borderies var et nytt bekjentskap. I følge vår svenske mannlige CA var den over 35 år gammel. Helt ok.

Når serveringen så var over ble lyset slukket, og vi ble sittende i mørke og hadde et par runder GTI før vi sovnet. Stolen slider jo fint ned til liggeposisjon, men når jeg hadde den helt nede i liggende posisjon følte jeg at jeg lå i bro og det var ubehagelig. Så jeg måtte ta stolen litt tilbake. Da var det greit. Våknet noen ganger i løpet av natten, da halsen fort blir som sandpapir når man sover på ryggen. Heldigvis var der en vannflaske som hjalp til med å få fukt tilbake i systemet. Sov greit i 5 timer og våknet 1,5 time før ankomst i det frokost serveringen startet.

SAS benyttet en måte å servere frokost på som jeg ikke har sett før på fly. Først fikk man et brett med de sedvanlige tingene på. Deretter kom de med tralle med skåler med eggerøre, pølser, skinke, stekt tomat pannekaker med champinongstuing. Så kunne man peke på hva man ville ha og dette ble så servert. Det var veldig greit.

Før landing fløy vi over Bangkok, ut over sjøen og snudde for å lande mot nord. Det ble en myk landing og vi landet 15 minutter før rutetid, kl 1505. Kort kø i immigration, så det gikk radig, men vi måtte vente vel og lenge på bagasjen, og det var skuffende at de heller ikke her klarer å sende priority baggasje først ut på båndet.

Tollen gikk også greit, og kl 1600 satt vi i taxi på vei til hotellet i Bangkok.

More to follow…………….

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote