nå er situasjonen i Norge litt annerledes enn i de andre skandinaviske landene. Den norske økonomien går såp det griner, mens det fremdeles går tregt i Sverige. Mens
SAS Braathens har én konkurrent innenriks, som begynner å oppføre seg ganske smart, har
SAS i Sverige inntil
TRE konkurrenter på samme rute (
STO-
GOT: malmö aviation, flyme, flynordic), og priskonkurransen i Sverige er helt vill - med to nye aktører som brenner penger som det var tyrived!
I Danmark har
SAS ikke noe særlig innenrikstrafikk å leve av, og ut av
CPH er det en enorm konkurranse - igjen har
SAS TO lokale konkurrenter som slår hverandre ihjel med ville priser.
Dessuten har man kommet veldig langt med innsparingene i
SAS Braathens, man har reforhandlet kontrakter, og satt press på underleverandører innen konsernet (
SGS,
STS etc) som igjen må presse kostnader på sin side.
Det er et komplisert bilde, men det stemmer at nettopp nå er det nok den norske delen av konsernet som trekker opp. Slik vil det alltid være i et mulinasjonalt konsern, noen ganger er det ett marked som gjør det bedre enn de andre.