Du har mange gode poenger Speedbird, og mye av det er jeg enig i. Jeg ser vi har noe forskjellig sjekkliste oppsett, men prinsippet er det samme. Alt det nevnte skal gjøres før line-up, og i hvilken del av C/L'en og på hvilken oppstillingsplass man gjør det (Holding short of RWY, Eng. Run-Up Area, Apron tilgjengelig osv.) er jo opp til forholdene der og da. Saken er at C/L skal brukes på disse punktene.
Men jeg har også C/L'er jeg går etter på memory: Before Take-off C/L, After Take-Off C/L og Before Landing C/L. Dette er C/L som klubben anbefaler at man kan etter hukommelse. Man har fint tid til å gå over å se om man har fått med seg alt i etterkant ved å dra fram C/L'en.
MEN, det kommer ikke i første rekke;
Aviate - Navigate - Communicate
Hvor man plasserer C/L i denne rekkefølgen kan vel diskuteres, men å styre med å dra fram C/L i single pilot
OPS rett etter avgang da man heller skulle holdt hånden på Throttle å passet høyden i tilfelle Engine Failure er mye viktigere.
Jeg skal med hånden på hjertet si at jeg ikke har blitt lært opp til å dra frem C/L etter jeg har gjort Memory C/L, men nå har jeg begynt med det (etter denne diskusjonen). Slik jeg ser det er det viktigere å gå riktig vei i forhold til å bedre prosedyrene, og alltid ville gjøre det bedre. I motsetning så har man jo fartøysjefen i dette tilfelle, som tydeligvis har gått andre veien.
Men det er godt at vi kan lære av hverandre, det er det som gjør dette yrke/denne hobbyen så interessant!