View Single Post
Old 24-02-2008, 14:45   #3
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Gear down.... or not!

Quote:
Originally Posted by BoeingOnFinal View Post
Dører og vinduer lukket? Riktig flap setting for en eventuell soft/short field take-off? Sjekke at Carb. Ht. er på COLD? Magnetos Both? Briefe Emergency Procedure ved eventuell motorkutt etter avgang? Transponder på Mode C i kontrollert luftrom? Landings-/Strobelys? Gyrokompass er aligned med C/L på rullebane?
Dører og vinduer lukket er en del av before start-up sjekklisten, riktig flap-setting setter du på før du taxer fra oppstillingsplass, sjekke carb-heat på cold og magnetos på both gjør du etter run-up, briefe nød-prosedyre er også før du taxer bort, transponder bør du alltid ha på og kan gjøres før du taxer fra rampen, strobe er memory item da du alltid skal ha det på når du er i aktivt område (rwy's eller airborne), gyrokompassen aligner du også før du taxer fra rampen.

Poenget her er;
1: Så mye som mulig skal være ferdig før du begynner å taxe.
Årsaken er todelt;
- Du kan ikke stå på rwy/taxebane og blokkere for andre med masse unødvendig tull.
- Du kan oppleve stress når du er på rwy/taxebane, og sjansen for å gjøre feil/glemme/hoppe over punkter er stor.

Og sjekklistene i de flere klubber er unødvendig tunge,
f. eks. å sjekke master-switch "on" 4 ganger før du er airborne er tull..
..hvis den skulle skrudd seg av under veis hadde du garantert - GARANTERT - merket det!

F. eks. også å sjekke lyspærer er jo helt på trynet..
..flott å se at noen ikke lyser - men det var jo denne gangen!
De kan brenne ut underveis, - og strømsjokket de får i det kretsen lukkes,
er hovedårsaken til at pærer ryker.
Så du får sjekket at pæren virker der-og-da, men kanskje det var nest siste gang den tente - for neste gang bryter tråden.
Speedbird is offline   Reply With Quote