Erfaring - da jeg har ca. 400 timer i småfly som pax og elev.
Jeg har enda til gode å se en flyklubb som benytter seg av sjekklisten som står i
POH,
f. eks. i
BAK hvor jeg har mine fleste timer benyttes det en egen versjon.
Denne er også blitt endret fra tid til annen, uten at Luftfartstilsynet må godkjenne noe som helst..
..kan du referere til den bestemmelsen som tilsier at privatfly sine sjekklister skal godkjennes spesifikt?
Den skal jeg veldig gjerne like å se..
Personlig mener jeg at man alltid skal bruke sjekkliste, - men - sjekklisten trenger sjelden å være noe særlig lang..
..f. eks. for en C172 på takeoff, hva annet enn Fuel-selector to both og mixture rich, trenger du egentlig?
Hvis master switch er av, ja - hvis du ikke merker det så har du ingenting i ett fly å gjøre;
hvis magnetene ikke står på both - så merker du det på turtallet, og det samme med forgasser-varme for den saks skyld..