Da var jeg framme i Thailand etter en laaang reise, og her begynner min lille tripreport :
WF737/13feb
MJF-
TRD CNLD > Transferred to Ford Mondeo 08 2.0 TDI .
Værmeldingen var heller dårlig for denne onsdagen, og jeg våknet med ett smell allerede kl 0400 av at huset ristet i stormkastene. Jeg gikk opp, tittet ut av vinduet og konstaterte at sikten på Farmen var omtrent lik null og la meg igjen ... Ikke noen gode utsikter for dagens flyreise med andre ord.
Jeg skulle reise kl 1000, delta på et møte i Oslo, før jeg fortsatte til Stockholm kl 1800.
Dagen startet med levering av minstemann i barnehagen og så en liten time på kontoret før jeg skulle opp til flyplassen.
Sjekket wideroe.no og konstaterte at flyet var bortimot en time sent ut fra Bodø, og fikk litt lenger tid på kontoret, før jeg satte meg i bilen med friskt mot for en heller humpete flytur. Men, nei.. Været hadde forverret seg betraktelig og skipperen på WF737 bestemte klokelig at de ikke hadde noen ting å gjøre nær bakken i Mosjøen i dag. Med tette snøbyger, dårlig sikt og kraftig variabel vind var dette egentlig like greit. Stort sett hele Nord Norge var rammet av uvær, slik at det kom ikke som noen stor overraskelse.
Dermed måtte Plan B finnes opp, og jeg fikk tak i en leiebil i full fart, slik at jeg nå i alle fall skulle nå fram til Stockholm i kveld.
Måtte melde avbud til planlagt møte i Oslo på veien, men avtalte telefonmøte fra bilen i stedet.
Fikk booket meg om til SKxxx fra Værnes kl 1740 og videre med SKXXx fra OSl kl 1930.
Leiebilen, en ny Ford Mondeo kom raskt på plass, og jeg satte avgårde i et forrykende vær. For de som er kjent så gir det vel et bilde at jeg brukte over 2 timer mellom Mosjøen og Majavatn, en strekning på 10 mil. Det var hva en kan kalle en skikkelig god gammeldags snøstorm.Heldigvis avtok det verste uværet nedover Nord Trøndelag, og kombinert med bedre veier fikk jeg opp farta og rullet godt på nedover mot Værnes. Fikk også med meg et helt greit telefonmøte underveis ( Med Handsfree !!;-) ) og rullet inn på Værnes kl 1700. Flyturen som skulle ha tatt knappe 50 minutter ble istedet en biltur på nærmere 6 timer, og fortere hadde det ikke vært forsvarlig å kjøre de vel 38 milene i det været som rådde.
Jeg vurderte i noen minutter å ta min egen bil nedover, men med tanke på en ikke ubetydelig reiseaktivitet den neste uken ville det ikke være noen hyggelig avslutning på reisen med nok en lang biltur for å komme meg helt hjem.