ok, back on topic.
Det er klart at det klommer til å skje konsolidering i det europeiske flymarkedet. Som vår venn i
BER riktig sier er det flere flyselskaper som sliter med store underskudd og som nok kan ønske å bli "reddet" av Norwegian (slik FlyNordic ble det), mens andre nok ønsker å lære noen smarte triks. Norwegian har gjort det godt og kommet langt på disse fem årene. Dét er ikke til å stikke under en stol, og det er bare å være imponert over det.
Men, Bjørn Kjos og Norwegian bør passe seg for å tro at de er ufeilbarlige (
SAS gikk på den smellen...). Fakta er at siden 2002 har Norwegian ennå ikke gitt penger i kassen - selv med et overskudd på 113 mill. for 2007, er det totale tapene 2002-2007 på til sammen 163 millioner. Slik vil det være i en oppstart, det er klart - men det gjelder også for andre, nye aktører i andre markeder.
Jeg skal på ingen måte rakke ned på Norwegian og deres suksess - det ville falle på sin egen urimelighet - men man skal huske på at Norwegian også har vært "heldige" i sin etablering, og slipper en god del problemer som andre
LCC'er som sliter har.
Norwegian har fått drahjelp av norske konkurransemyndigheter, som har vært svært mye mer aktive enn konkurransemyndighetene i andre land. Det har gjort at det har vært lettere for DY å slå seg gjennom enn for selskaper i andre land der myndighetene har vært dårligere til å passe på konkurransen.
Norge er et high-yield marked, så både DY og SK har nytt godt av gode inntekter på rutene i Norge. Det er høy etterspørsel, og en høy betalingsvillighet. Det er relativt høye andeler forretningstrafikk, og norsk økonomi har godt veldig godt, med dertil mye reisevirksomhet.
Konkurranseforholdene i Norge er - kanskje med unntak av Frankrike - de "hyggeligste" i Europa. På innenriks, på selve indrefilleten i Skandinavia, er det kun TO aktører (i Sverige hadde man på det meste fire selskaper på de største rutene). Hvilket europeisk flyselskapt ville ikke ha ønsket å ha et stort, high-yield-marked med bare én konkurrent??
ja, Norwegian har vært dyktige - men de har også vært heldige. Men, de MÅ vise at de kan levere overskudd, og de må ha en bedre margin enn ca 3% som de har i dag. Aksjemarkedet likte ikke gårsdagens tall, og når selv Ryanair advarer om dårligere tall i året som kommer er det på tide å være forsiktig, og kanskje være mer opptatt av sin egen butikk enn å "godte seg" over andre?
Til BU662s liste over tapsprosjekter i Europa - jeg er redd listen ikke stemmer.
SkyEurope hadde ikke et "fett mnus" siste år. I følge
ATI hadde selskapet et overskudd på USD 32,17 millioner (noen hakk bedre enn DY) for perioden oct.06 - sep.07, og en nettomargin på over 10%. Selskapet har slitt tidligre år (som DY i sine første år), men er nå på rett vei kan det se ut til.