Min uppfattning är att ryanair är mycket skickliga i att ta ut höga priser när det finns möjlighet att göra så. Själv åker jag ganska ofta till Spanien i samband med skollov (juni-juli och sista veckan i oktober). Ännu har jag inte åkt med Ryanair till Spanien (men det ändrar sig om en dryg vecka) just på grund av att de inte har haft tillräckligt låga priser. Det har blivit Spanair och
SAS i stället som har haft lägre priser. Och detta var innan de började ta mycket betalt för incheckat bagage (som man verkligen behöver under n tvåveckors semester med familjen).
Däremot så kan ju den som åker vid andra tider åka väldigt billigt. Men oftast så måste resan bokas åtminstone tre veckor, ofta ett par månader i förväg...
Jag tittade själv på resor till Barcelona och Alicante i höst (Ryanair has sina resor ute till 15 september just nu) och Stockholm-Barcelona (nåja, Skavsta-Girona) är redan i dag så väl bokad på söndagar att en torsdag-söndag utan bagage kostar över 2000 kr.
Men det är flera som även jag känner som när de ska resa ser att Ryanair åker dit och bokar direkt utan att jämföra något annat.