Jeg også har foretatt en prissammenligning med litt uventet resultat. Bakgrunnen for sammenligningen var at jeg ønsket å være til stede ved første ankomst av
SIA A380 til Heathrow 18. mars (SQ308 arr 1505). For å få til det må følgende forutsetninger stilles - ettermiddagsavgang til London den 17. mars slik at en kommer på
LHR-hotellet i god tid, og retur sent på dagen den 19. mars (litt flyfotografering må en få med seg før returen da). Jeg har også inkludert all transport på bakken i prisen for å få en riktig sammenligning. Her er resultatet - billigst til dyrest:
1.
SAS OSL-
LCY kr1628
2. British Airways
OSL-
LHR kr1665
3.
SAS OSL-
LHR kr2093
4. Ryanair
TRF-
STN kr2122
5. Norwegian
OSL-
STN kr2176
6. Air France
OSL-
LHR kr3122
7. Brussels Airlines
OSL-
LGW kr3706
8. Lufthansa
OSL-
LHR kr5406
9. KLM
OSL-
LHR kr5875
Nå blir det vel trolig ikke en tur/retur på meg, bare tur i så tilfelle. Siden den 18. mars er i påskeuken og påsken skal tilbringes på Karmøy, så blir det vel en trekant for meg -
OSL-
LCY/
STN-
HAU/
HAU-
OSL - med to legger
SAS og en leg Ryanair. Prismessig blir det nesten identisk pris for om jeg reiser direkte til
HAU fra
OSL eller om jeg tar en tur via London og ser på A380en. Eneste forskjellen er bakketransporten i UK (£7 til Transport London og £15 til Stansted Express) og selvsagt hotellet på
LHR. Men siden både Premier Inn-kjeden og Travelodge har kommet til Heathrow (begge nettopp åpnet), så kan man få et rom fra £29 pr. natt i gangavstand fra den beste spottene. Med andre ord en billig tur for å fotografere en "first of".
Hvis noen lurte på hvorfor Norwegian fra Rygge ikke var med i sammenligningen, så flyr de ikke på disse dagene.