View Single Post
Old 24-01-2008, 22:53   #33
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
I prinsippet så er jo det egentlig det samme for et selskap (så lenge ALLE inntekter og kostnader er regnet med)
Tja & ha... Hvis selskapet regner med alternativkostnaden ved bruk av sine knappe ressurser på en rute, hvor alternativkostnaden f.eks. er hva man kunne tjent av merinntekt på en annen rute, så ja. Jeg tror nok selskaper som DY og SK gjør slike vurderinger, om enn implisitt (jeg tror ikke akkurat at de regnskapsfører alternativkostnaden....), og holder dekningsbidrag på en rute opp mot dekningsbidrag på en annen rute. Hvis alternativet er å holde flyene på bakken, så er det bedre å fly til KRS hvis ruten går med overskudd i regnskapet. Om flyet/personell kan benyttes på andre ruter så er det hva man alternativt kunne tjent som er av betydning.
TOS is offline   Reply With Quote