Quote:
Originally posted by Klippe
Jeg ser ikke på dette som noen hekseprosess men et ledd i diskusjonen som har kommet opp når det gjelder "ekstra goder til noen". Hvor går grensen. Problemet i Norge er at man er veldig raske til å lage lover og regler, men er veldig dårlige til å fastsette grensene samt utrede konsekvensene.
Spørsmålet blir: kan en årlig gratis weekend for deg og din familie betraktes som smøring dersom dette er en gave fra den leverandøren du kjøper mye varer fra?
|
Jeg er enig i at alt skums skal frem, men jeg er redd media i sin iver etter nye "SKANDALER" ser smøring og korrupsjon over alt. Mye av det som har foregått - som som foregår fremdeles - er smøring, men man må passe seg så ikke
ALT blir mistenkeliggjort. Det istse var at kjøpesentre gir Polet lavere leie enn andre butikker for å trekke polene til sentrene. Å kalle det smøring er tull - det er smart forretningsstrategi. Kjøpesentere ønsker seg De 3 P'ene - Pol, Post og aPotek. Med de tre tilbudene på senteret kommer kundene strømmende - til glede for alle de andre butikkene i senteret også.
Det samme med vareprøver, visningsturer etc. Folk som skal selge et produkt skal helst ha testet det også, og selger du skjorter er det jo greit for produsenten å at du har brukt dem selv og kan anbefale dem til kundene dine. Det samme med kniver, viner eller destinasjoner.
Det som man MÅ slå ned på er der det er helt klart smøring - hva er linken mellom en produsent av dopapir og at butikksjefen får en plasma-TV?? (her kunne jeg ha kommet med et billig poeng om dritt på TV, men jeg skal la det være....)