Re: Ryanair resultat ned 26%
Jag är fortfarande imponerad över att Ryanair gör vinst även om den sjunker. Bränslekostnader går upp med 68 % när trafikvolymen i passagerare ökar med 13 %. Ändå tjänar de pengar, och ganska ordentligt också.
Under tiden har åtminstone tre större lågprisbolag kastat in handduken. Två av dessa konkurrerade på några linjer direkt med Ryanair, nämligen V-Bird och Volare.
Fortfarande har jag inte sett någon diskussion kring hur restvärde och avskrivningar på nya flygplan beräknas. Det är möjligen här som jag skulle kunna tänka mig någon form av bubbla även om det mesta tyder på att så inte är fallet.
Mer intressant än diskussioner om bubblor tycker jag är om det nu är så att Easyjet's affärsmodell fungerar bättre i långa loppet. tillväxten för Easyjet har ju varit större de senaste månaderna och med nuvarande tillväxt passerar Easyjet snart FR i antal passagerare. Ryanair har å andra sidan inte startat så många av de lanserade nyheterna än, utan expansionen börjar under februari och ökar under hela våren.
Det blir nog ett händelserikt år 2005 också..