ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
Re: Squak ???????
Quote:
Originally Posted by OMW
Litt mer bare:
7000 er VFR i Norge blant annet, mens det vel i UK pluss diverse andre steder er 2000.
|
2000 skal en IFR som ikke har fått tildelt kode bruke  , ikke VFR.
I Norge bruker gjerne ambulansehelikopter 5200.
De som flyr langt må ofte bytte kode underveis når de flyr fra et "kodested" til et annet, feks fra Island til Norge, eller "Nissefly" fra Finland til England.
Grunnen for å gi koden er at ATC(flygelederne) skal kunne skille flyene fra hverandre og ta radarkontakt. Dersom rett kode settes inn vil etiketten på radaren vise navnet på flyet, feks LNJET eller WIF128. Dette kan brukes både til å gi trafikkinformasjon og atskille fly. Du trenger ikke alltid bli tildelt en kode selvom du flyr i kontrollert luft, men det er vanlig.
__________________
mvh
Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
Last edited by STARSHIP 2; 04-01-2008 at 21:20.
Reason: Stor bokstav i "Norge" + litt ekstra
|