Quote:
Originally Posted by Bizflyer
Det kan jo faktisk tenktes at det er billigerer for TG at det flyet står på bakken i CPH fra kl 0800 til 1430 enn at det legger inn en feeder runde til OSL. Da må de ha et ekstra crew parat i CPH til å ta CPH- OSL- CPH, pluss at det ikke vil være mye penger i å bruke det store flyet på den rundturen for å hente f.eks. 100 pax? For dreide det seg om fullt fly til og fra Oslo så fallt jo hele vitsen med å fly via CPH bort?
BF 
|
Om det var snakk om bare 100 pax vil det nok ikke være noen god butikk i dette, men på enkelte dager er det betydelig mer enn 100 pax som har startet sin reise i Norge. I tillegg til de som skal hele veien til og fra
BKK, vil jeg tro at TG vil få fulle trafikkrettigheter mellom
OSL og
CPH, noe som ganske sikkert også vil tiltrekke en god del passasjerer, både på Biz og økonomi. Med 1 time turnaround i
CPH ville avgangen mot Oslo gå kl 0735, og jeg er helt overbevist om at denne avgangen ville fylle opp hele biz seksjonen på bekostning av en trang
SAS maskin.
Hvorvidt de kan rullere besetningene som allerede er på stopp i
CPH til å fly en rundtur
CPH-
OSL-
CPH vet jeg ikke, men jeg tror ikke dette bør by på annet enn praktiske utfordringer.
Det er også betydelige mengder flyfrakt som TG flyr som kommer fra og skal til Norge. I dag går dette i all hovedsak på lastebil til
ARN og
CPH, og om de kan fly denne tonnasjen på egen kjøl kan også dette bidra til å få økonomi i en slik operasjon.
I min grønne ungdom jobbet jeg for TG på
ARN, hvor vi delte flight med Paris. Pga gunstige priser fløy vi da betydelige mengder pax lokalt mellom
ARN og
CDG, og det var flere ganger at det var mellom 200 og 300 påstigende pax på
ARN som skulle til Paris. Et slikt scenario tror jeg også vi vil oppleve å se med TG mellom
OSL og
CPH vv om de finner regnestykket godt nok for å legge inn Oslo i denne slingen.