Re: Pilotmangel i Skandinavien
At piloter flytter mellom selskaper er jo et reelt problem. Men som regel bare fra selskaper der lønns- og arbeidsbetingelser er langt dårligere enn hos andre selskaper igjen. Ergo har slike selskaper med høyt gjennomtrekk laget kontrakter med bonding der piloten må være gjerne 18 måneder for å "betale" tilbake utgiftene til typekurset.
Som regel gjelder dette selskaper som har relativt gode overskudd. Personlig mener jeg problemet heller da bør løses med økte lønninger og bedre betingelser. Det ville helt klart holdt på flere piloter. Jeg mener slike selskaper med andre ord angriper problemet fra helt feil ende.
Blue1 er et godt eksempel der mange piloter har sluttet på tross av bindingstid. Det har til og med kommet til et par rettssaker såvidt jeg vet. Men dette er altså et selskap som gjør det ganske bra (hvis ikke jeg husker helt feil) der pilotlønningene ligger på nesten halvparten av sammenlignbare selskaper (feks WF). Da fortjener ikke selskapet annet enn at pilotene flykter så fort de får muligheten. Og jeg har ingen sympati for selskapets sak.
|