Kan ikke svare noe på hvordan det er å jobbe som det, da jeg holder selv ut på utdanningen, men kan jo svare litt på jobbmuligheter og sånn.
Med mindre det kommer noen hendelser som ryster bransjen på den måten som 11. september gjorde, så blir det tvilsomt vanskelig å få seg jobb de neste 5 årene.
Ble fortalt om en kar fra Hongkong fra skolen her som hadde tatt
CPL, og skulle bli instruktør ved skolen, men mens han hadde vært hjemme i Hongkong på ferie, hadde han vært på intervju hos Cathy Pacific, og fått seg jobb som 2nd Officer.
Og nei, man må ikke utdanne seg i forsvaret. Usikker på hvordan policyen til
SAS er på dette nå, men tror de kommer til å ta litt lettere på det når de igjen starter å ta inn piloter.
NAS er det absolutt ikke noe forskjell på de som har tatt greiene sine gjennom forsvaret og de som ikke har gjort det, men igjen må du hos
NAS stille med egen typerating...
NAS har dessuten måtte lette på sine krav på 1st officers, fra 1500 timer, til å ta inn piloter med 500 timer, grunnet den store ekspanderingen av selskapet.
Kaptein blir man fortere hos noen enn andre, men det har ikke noe med hvor du er utdannet.
Hos
NAS er kravet 5000 timer, noe som grovt tilsvarer 5 år, mens hos
SAS og andre av de andre store nasjonale selskapene (BA, KLM, osv..), går alt på ansiennitet.
Hos
NAS derimot kan en gå rett inn som kaptein om en har 5000 timer, mens hos
SAS, må man starte som 1st officer.
Leste forøvrig at time to command hos
SAS for tiden er ca. 15 år for short-haul og ca. 20 år for long-haul.
Håper noe av dette hjalp deg med noen av spørsmålene.