Sjekking av passasjerer med rett og egen baggasje skjer ved mange flyplasser oversjøisk og det er en god ting.
Ser man tilbake på sommerens media oppslag over forsvunnet/stjålet baggasje og hvilke verdier dette representerer tar det ikke lange tiden å finne ut at dette kan være lønnsomt ved større flyplasser i Skandinavia.
Jeg mener å huske at forsikringselskapene hadde tap på ca 30mill totalt sett. Nå er ikke alle disse tapene i Norge , men forsikringselskapene har vil jeg tro tall for tap som finner sted f.eks. på
OSL og ut fra dette kan man vurdere kostnadene med en vekter ved utgangen for å kontrollere at folk har rettmessig baggasje med seg. Det tar ikke lange tiden å sjekke dette.
Forøvrig var jeg forundret å se baggasjemengdene ved flere flyplasser i sommer over forsinket baggasje som sto ubevoktet foran baggasjeservice både på
OSL,
CPH og
SVG blant annet.
Det må ha vært lett for uærlige mennesker å forskyne seg her av bagger og kofferter.