Har flydd
CRJ-200 og ERJ-145, og av de to kom ERJ-145 best ut, meget behagelig fly å reise med. Når så Embraers E-jets i tillegg slår
CRJ ned i støvlene på passasjerkomfort, så vil jeg håpe
SAS innser at dette er eneste alternativ når de nå skal bytte ut Q400 og MD-80.
Embraer oppgir break even point på E175 og 195 til 58%. Dvs, med 58% belegg, så tjener en penger på flighten.
E175 nøkkeltall alle tall AR (tyngste utgave med lengst range):
Egenvekt tom: 21,64t
Maksvekt MTOW: 40,37t
Maks nyttelast: 10,36t
Maks passasjerer: 88
Kabinlengde: 21,2m
Kabinbredde (ved armhøyde): 2,74m
Kabinhøyde: 2,00m
Midtgang bredde: 0,5m
Setebredde: 0,46m
Kabin cross section E175
Kabinlayout
CRJ-900LR nøkkeltall (tyngste utgave med lengst range):
Egenvekt tom: 21,43t
Maksvekt MTOW: 38,32t
Maks nyttelast: 10,59t
Maks passasjerer: 90
Kabinlengde: 21,16m
Kabinbredde (ved midtpunkt ikke oppgitt ved armhøyde): 2,57m
Kabinhøyde: 1,89m
Midtgang bredde: IKKE OPPGITT
Setebredde: IKKE OPPGITT
Ved selvsyn kan en se at en
CRJ er mye trangere ved å se på bildene av kabinen. Embraer har seter som nesten er en halv meter bred og en midtgang som er en halv meter bred, se på forskjellen på bildet hos Bombardier og deres
CRJ:
Kabin CRJ-900
Det naturlige motstykke til Embraer 190/195 er nylig lanserte
CRJ-1000, dette flyet har Bombardier enda ikke sluppet noen tall om på sine websider
Alle tall og info hentet fra hhv:
http://www.bombardier.com
http://www.embraer.com