Da var det klart for den siste av mine helgeturer nå i høst og denne gangen var det en tur til Liverpool for å besøke en kamerat som stod på programmet. Hadde som vanlig sjekket inn dagen før på internet for strekningen til Dusseldorf med
SAS, mens det ikke lot seg gjøre for Dusseldorf-Manchester hvor det var Lufthansa som skulle fly meg. Var en 319 som var oppsatt på ruten, men nødutgangen befant seg i Economy Extra teritorie, så tok til takke med 16A som var den 2 raden på Economy.
Var ute i relativt god tid da jeg hadde planlagt å ta meg en god lunch på
CPH før avreise. Innsjekk og levering av bagasje gikk unna på 5 minutter, men
SAS klarte ikke å gi meg noe boarding card for
DUS-
MAN så fikk beskjed om at jeg måtte hente ett nytt i
DUS. Sikkerhetskontrollen gikk unna på 2 minutter, men av en eller annen grunn så pep det på meg denne gangen selv om jeg tidligere har reist i akkurat det samme antrekket uten problemer. Muligens at det var klokken, men den har det aldri pepet på før så den gidder jeg aldri ta av meg. Spiste så en lunch på Salmon House. Deres stekte laks går definitivt under kategorien lite, men godt da porsjonen passet best for småspiste kvinner.
Tuslet så litt rundt og ventet på boarding som skulle skje fra B6.
SAS 321 på B7 som skulle gå til
BRU
Air Baltic fra enten Riga eller Vilnius på A-piren
Pga teknisk ble avgangen 10 minutter forsinket og jeg mistenker også ett flybytte da det opprinnelig var OY-
KBO som var satt opp, men det var
OY-KBP som stod klar istedet.
Utsikten fra 16A
SAS sine 319 er ikke de mest generøse når det kommer til benplass og heller ikke setene er mine favoritter, men knyttnevetesten bestås såvidt under sterk tvil. Relativt glissent ombord med 5 rader Biz, 8 rader Extra og resten Economy og var neppe ett belegg på over 40% og jeg hadde en 3 seter for meg selv. Pushback 10 min etter skjema, og en ikke engang halvfull 319 kom raskt opp i luften.
Serveringen startet og jeg valgte meg en sjokolade muffin og Skands sitt Humle Fryd øl som er ett av mikrobryggene
SAS fører. Humle Fryd er en tjekkisk inspirert pilsner som absolutt kan anbefales fremfor de mer mainstream typene. Ellers hadde
SAS/LSG trolig hadde glemt bakepulver i muffinsen denne dagen for selv om smaken var god så var den mindre og mer kompakt enn det den pleier å være
Ellers var det tydelig at transfer informasjonen som ble visst på skjermene ikke var helt riktig, for det som ble vist var tydeligvis fra flighten før da det var transfer info for
CPH fra 1-1,5 time siden som kom opp på skjermen. Tok igjen det meste av den tapte tiden og landet ca på rute.
Fra nedstigningen mot
DUS
Gikk så til transfer senteret for å få skaffe tilveie ett boarding pass, men det var ikke mulig, men måtte helt ut å stille meg i køen for manuel innsjekking for å få det.......hva i alle dager er poenget med en transfer senter som ikke lar deg få boarding card
Hadde god tid i
DUS så tok meg en tur til observasjonsdekket på toppen av terminal og betalte €2,5 for å gå ut der.
Utsikten
Boarding ble også 5 minutter forsinket pga for sent innkommet fly. Kom meg så ombord i
D-ACPA en
CRJ-700 hvor jeg hadde fått plass bakerst på vindusrekka, 20F.
Må si at 700 var mer behaglig enn 200 da vinduene var plassert mye høyere opp. Ben plassen var også brukbar, men i bredden kunne godt vært litt større. Alle passajerene, kabinbesetningen, kapteinen, drivstoffet og lasten var så kommet ombord før vi måtte vente på styrmannen som kom løpene 10 minutter senere. Ifølge kapteinen så skyltes det mannskapsmangel. Støynivået helt bakerst var også akseptabelt. Det var litt mer bråk enn på en ERJ, men milevis unna MDen og fremdeles lavere enn 737CL.
Lufthansa har som kjent gratis servering ombord og mellom
DUS og
MAN ble jeg servert ett rundstykke i størrelse extra small med kalkun og en Twix. Itillegg fikk jeg meg en øl.
Over Belgia
Landet ca 15min etter oppsatt rutetid og bagasjen kom i det jeg ankom baggage reclaim.
Etter 3 hektiske dager i Liverpool med høy

faktor var det tid for returen. Dro via Manchester sentrum på vei tilbake hvor jeg hadde ett hyggelig møte med
TOS før jeg tok toget ut til flyplassen. Hadde sjekket inn og reservert sete dagen før på 21A som er fremste nødutgang på MDene. Litt kø gjennom sikkerhetskontrollen og som ofte i UK må man også på
MAN ta av seg skoene i sikkerthetskontrollen. Var
LN-ROU som skulle ta meg tilbake til København. Tilnærmet fullt såvidt jeg kunne se med 3,5 rad Business, 9 rader Extra og resten Economy. Push back på tid men ble litt krøll på vei ut til rullebanen da vi plutselig stod nese-mot-nese med en 777-300ER fra Emirates som hadde takset feil. Men selv om han hadde kjørt feil, så var han størst og det var vi som måtte snu, så med litt guiding fra bakkemannskapene ble en 180 tatt og vi kom oss ut til rullebanen tilslutt.
Egentlig ganske hendelsesløs tur da jeg stor sett småsov hele veien. Landet 5 minutter før rute på
CPH, men hva hjalp det når det stod en Air Baltic maskin, som var forsinket, og okkuperte gaten vi var gitt. Etter 5-10 min med venting fikk vi så en ny gate, men siden den var på B-piren som er kun Schengen, ble det å gå ut bakdøren på MDen og bli busset over til C-piren. Var hurtig ut av bussen for å slippe å havne bak i passkøen, for ikke uventet satt det kun 1 person på vakt i kontrollen. Bagasjen kom så ca etter 15 minutters venting.