View Single Post
Old 22-10-2007, 10:26   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Ordfører ber SAS rydde opp

Quote:
Originally posted by CK

Ordføreren gjør som politikere og journalsiter flest - sammenligner de berømte eplene og pærene. En fullfleks KKN-OSL er mye dyrere enn en kampanjebillett OSL-MLA. Big surprice!

Sammenligner man epler og epler - en fullfleks KKN-OSL og en fullfleks OSL-PAR (som vel er omtrent samme distansen), mener jeg å huske at sistnevnte ligger nesten dobbelt så høyt....

Og, SAS passer på at de har de samme prisene der det er konkurranse og der det ikke er det. Det som imidlertid styrer prisen på den enkelte flight er etterspørselen.
Dette har du helt sikkert rett i CK, og jeg skal på ingen måte gå inn i en diskusjon for å forsvare denne ordføreren. Når det gjelder priser der det er konkurranse kontra der det ikke er det så skal SAS jobbe litt med å overbevise meg om at det er samme (reelle) priser - men det er kanskje ikke det CK heller mener. At det finnes en bookingklasse fra OSL Ålesund som er like billig som en bookingklasse mellom OSL og BGO er sikkert riktig, men hvor mange billetter er tilgjengelig i denne klassen på de to destinasjonene. Det vil overraske meg stort om det ikke er flere tilgjengelige billletter i billige bookingklasser til BGO enn til Ålesund (justert for kapasitet). Det som er det viktig for de reisende er jo den prisen de i gjennomsnitt må forvente å betale for å reise på en gitt strekning, og der antar jeg CK sine kollegaer i SAS revenue management sørger for å generere størst mulig inntekter for gitte konkurransemessige forhold, reisemønster osv. At fullfleks til Paris er dyrere enn fullfleks til KKN er vel sikkert delvis en konsekvens av at de som reiser fullpris til KKN er andre typer aktører, med lavere betalingsvilje enn aktørene som flyr fullfleks til Paris. I tillegg er det jo også mulig at en større andel av passasjerene til KKN i snitt flyr på dyrere bookingklasser enn på tilsvarende flight til Paris, og/eller at avgiftsnivået på flyplassen i Paris er høyere enn i KKN osv.. Dette er selvsagt spekulasjoner fra min side, men det er for enkelt å si at SAS har samme priser der det er konkurranse og der det ikke er det.
TOS is offline   Reply With Quote